![]() |
|
|
22 færre drept i trafikken første halvår Av Roy Hansen, 30.06.15 53 mennesker mistet livet i trafikken i løpet av årets første seks måneder. Det er 22 færre enn på samme tidspunkt i 2014, viser Statens Vegvesens foreløpige tall.
– Stadig flere av oss holder fartsgrensen og kjører etter forholdene. Det er noen av de viktigste grunnene til at færre dør i trafikken enn tidligere, sier Guro Ranes i Statens Vegvesen.
Av de 53 som omkom, var det 43 menn og 10 kvinner. De fleste var i alderen 25 - 44 år eller eldre. Ulykkene som tok flest liv, var møteulykker og utforkjøringer. Flere eldre Alle fylkene har hatt en eller flere trafikkulykker i første halvår. Ulykkene er spredt, og det er ingen spesielle strekninger som utpeker seg. Men de som blir drept, er eldre enn tidligere. - Vi har lenge snakket om «eldrebølgen» i trafikken. De stadig flere og mer aktive pensjonistene er også aktive i trafikken. Men jo eldre vi blir, jo mindre tåler kroppene våre. Dette kan absolutt gi utslag på ulykkesstatistikken. På samme tid er de unge blitt mindre aktive enn før, og mange unge venter lenge før de tar førerkort, sier Ranes. I årets seks første måneder har det også vært en økning i antall ulykker i tettbygd strøk. Om lag 20 prosent av årets ulykker har skjedd innenfor tettbygde strøk. - Dette er en tendens vi ikke har sett før, men som vi må følge tett med på, sier Ranes. ![]() Flere eldre omkommer i trafikken nå enn tidligere, sier Guro Ranes i Statens Vegvesen. 12 motorsyklister drept Mens antallet ulykker med personbil går ned, er tendensen den motsatte blant motorsyklistene. Fra april til juni i år var det 12 motorsyklister som omkom i trafikken, to flere enn i samme periode i fjor. - Motorsyklistene har dessverre ikke hatt den samme positive utviklingen som resten av trafikantene. De sitter utsatt til, og har derfor mye høyere risiko for å bli skadd når ulykken først er ute. Når noe går galt, går det ofte veldig galt, sier Ranes. Stor effekt med lavere fart - Lykkes vi med å få stadig flere til å kjøre etter forholdene, og overholde fartsgrensene, er gevinsten for trafikksikkerheten stor, sier Ranes. I 2014 var det 821 drepte og hardt skadde i trafikken. 147 av disse omkom. I 2024 er målsettingen maksimalt 500 drepte og hardt skadde i trafikken. - Resultatene kommer ikke av seg selv. Selv om utviklingen er positiv, ser vi tendenser til en utflating. Vi lurer på om vi er i ferd med å nå en terskel. Det holder ikke å bare gjøre det vi har gjort før, vi må jobbe enda smartere og mer målrettet, sier Ranes. Tiltak som målrettede kampanjer, kontroller, ny teknologi i bilen og fysiske tiltak på veien, kan bidra til at stadig færre av oss mister livet i trafikken. Ved alltid å kjøre etter forholdene og aldri over fartsgrensen, kan hver og en bidra til at dødstallene fortsetter å synke. Tallene for 2015 baserer seg på Statens Vegvesens foreløpige oversikt. SSB kommer med den offisielle statistikken i midten av juli. Fakta om første halvår i trafikken 53 mennesker omkom i trafikken første halvår av 2015 - 43 menn - 10 kvinner. ![]() Graf som viser den historiske utviklingen med trafikkdrepte i trafikken fra 1946 og fram til i dag. Aldersgruppen 25-44 år er mest utsatt. Aldersfordelingen er: 0-15 år: 1 16-24 år: 8 25-44 år: 17 45-64 år: 12 65 år og eldre: 15 Trafikanter i personbil er mest utsatt 31 drepte førere /passasjerer i personbil 12 drepte motorsyklister 6 drepte fotgjengere 3 drepte syklister 1 drept i tungbil Møteulykker og utforkjøringer tar flest liv Møteulykker: 19 drepte Utforkjøring: 14 drepte Annet: 7 drepte Fotgjengerulykker: 6 drepte Kryssulykker: 5 drepte Påkjøring bakfra: 2 drepte Om lag 20 prosent av årets ulykker har skjedd innenfor tettbygd strøk 12 motorsyklister har mistet livet i trafikken fra april til juni i år Totalt mistet 29 mennesker livet i trafikken fra april til juni. Motorsyklistene utgjør med dette en stor andel av ulykkesstatistikken 10 motorsyklister mistet livet i samme periode i 2014 ![]() Graf over trafikkdrepte i første halvår sammenlignet med samme tid i fjor. Dødsulykkene er spredt på alle 19 fylker. Ingen spesielle vegstrekninger utpeker seg. Fylkesvis fordeling: Aust-Agder: 6 drepte Buskerud: 4 drepte Oppland: 4 drepte Vestfold: 4 drepte Østfold: 4 drepte Akershus: 3 drepte Hedmark: 3 drepte Møre og Romsdal: 3 drepte Oslo: 3 drepte Troms: 3 drept Vest-Agder: 3 drepte Finnmark: 2 drepte Nord-Trøndelag: 2 drept Rogaland: 2 drept Sogn og Fjordane: 2 drepte Telemark: 2 drepte Hordaland: 1 drept Nordland: 1 drept Sør-Trøndelag: 1 drept « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|