![]() |
|
|
Ville lære «kidsa» på Steinberg datakoding Av Roy Hansen, 12.12.14 Vi har alle et forhold til data og datamaskiner, men bare de færreste av oss vet hvordan de fungerer og ikke minst hvordan vi programmerer dem. 7 A og B på Steinberg skole ville gjøre noe med akkurat det og i dag hadde de en dobbelttime i programmering.
Frode Kvalshaug er en lærer med en datainteresse litt over gjennomsnittet. Derfor tok han initiativet til at skolen, som den eneste i Eiker-bygdene, skulle melde seg på opplegget «Kidsa koder». I dag var det tid for «kodetimen» eller rettere sagt to av dem.
Etter en kort orientering med både 7 A og B skulle de 35 elevene forsøke seg på programmering - først med enkel oppgaver - så gå videre til litt mer kompliserte problemstillinger. Delt opp i grupper på to og tre elever, gikk de til verket med stor lyst. Noen lurte på om de kunne lage sin egen APP - andre var interessert i om dette kunne brukes til hacking. Dagens nivå på undervisningen, var dessverre ikke høyt nok for noen av de to oppgavene. - Koding eller programmering er ikke noe fag på skolen, men det kan være veldig greit å vite litt om dette. Dessuten gir dette elevene et lite avbrekk i den vanlige undervisningen og det tester dem i samarbeid og problemløsning. Det er ferdigheter som kommer godt med i de vanlige fagene, sier Frode Kvalshaug. Han har selv testet ut oppgavene - fra de enkle til de mer avanserte og kunne fortelle at det gikk fra det morsomme til det frustrerende - for enkelt er det ikke. Også elevene synes dette var et artig avbrekk, og det tok ikke lange tiden før de var i gang med å løse oppgavene. De var oppmuntret av videoer som følger med undervisningsopplegget der selveste president Obama oppfordrer alle til å lære seg litt om dette faget. ![]() - Dette var gøy og det er greit med et avbrekk i vanlig undervisning, sier (f.v.) Kanz Al-Shather, Evianne Jour, Ajsjat Natujvea og Martyna Zurawka. Programmering er normalt ikke en «jente-greie», men dette ga dem interessen for å prøve seg videre. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|