![]() |
|
|
206 fikk gebyr for manglende beltebruk i buss Av Redaksjonen, 25.09.17 9.552 busspassasjerer ble kontrollert i Statens Vegvesens landsdekkende beltekontroll i forrige uke. 206 av passasjerene fikk et gebyr på 1.500 kroner.
I tillegg ble 448 sjåfører kontrollert og fem sjåfører fikk gebyr for ikke å ha brukt belte.
- Bilbelte redder liv, og vi vil at det skal bli like naturlig å bruke det i bussen som i bilen Gebyr er et virkemiddel for å vise alvoret av ikke å bruke belte, sier fungerende avdelingsdirektør Ida Bergene Kongsrud i Statens Vegvesen. Region sør I Region sør, som dekker fylkene Buskerud, Vestfold, Telemark og Agder, kontrollerte totalt 719 busspassasjerer, hvorav 31 fikk gebyr. I tillegg ble 37 sjåfører kontrollert, men ingen av disse satt usikret. Du kan skade andre Å bruke belte i buss er ikke bare viktig for egen sikkerhet, det hindrer også at du skader andre. - Bussulykkene er få, men når de først forekommer, er skadepotensialet stort. Sitter du uten belte, risikerer du ikke bare å bli skadet selv. Du kan også treffe andre passasjerer med en voldsom kraft. Flere av de som har mistet livet i bussulykker de siste årene, hadde overlevd dersom de hadde brukt belte. Dette er noe vi legger vekt på i informasjonsarbeidet vårt, forklarer Kongsrud. Bruker ikke belte på grunn av vane Norge er på verdenstoppen når det gjelder bruk av belte i bil, mye takket være målrettet arbeid med informasjonskampanjer og kontroller i mange år. - Det er gledelig å se at flere bruker belte i buss etter at vi startet kampanjen i 2015. Grunnen til at de fleste ikke bruker belte i buss er fortsatt at de ikke har det inne som en vane. Mer informasjon, kontroller og muligheten for å få gebyr ser vi har en effekt og bidrar til å øke beltebruken, sier Kongsrud. Flere kontroller Statens Vegvesen vil fortsette å kontrollere beltebruk i buss. - Oppfordringen vår er klar. Er det belte i bussen – bruk det! Da sparer du 1.500 kroner hvis du blir stoppet i kontroll. Og enda viktigere: Hvis det skjer en ulykke, kan du også spare liv, sier Kongsrud. NHO Transport, Norsk Transportarbeiderforbund og Yrkestrafikkforbundet er Vegvesenets samarbeidspartnere i arbeidet med beltebruk i buss. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|