![]() |
|
|
Høyre snudde i bypakke-saken - AP vet ikke hva de vil Av Alexander Jansen og Roy Hansen, 10.04.19 Høyre 15. mars: - Står ved Buskerudbypakka. 9. april: - Vil kaste Buskerudbypakka. For tre uker siden uttalte Høyres ordførerkandidat i Nye Drammen at han må forholde seg til de vedtak som er gjort. Det har han nå gått vekk fra. Arbeiderpartiet må behandle saken internt før de vet hva de mener.
Høyre-topp, Fredrik Haaning, har lenge vært åpen om at han ikke er spesielt begeistret for bompenger, skriver DRM24.no.
Allikevel har Drammen Høyre, som en av arkitektene bak Buskerudbypakka slik den nå foreligger, argumentert prinsippfast om at det ikke er noen vei utenom. Det gjelder også Haaning. Men kommunevalget rykker stadig nærmere, og motstanden er stor. Tirsdag kveld var det klart at Høyre ikke lenger går til valg på bomring, ifølge dt.no som først omtalte saken. – Vi mener det er helt utelukket å akseptere en bypakke med tilhørende bompengefinansiering når nesten hele regningen oversendes bilistene uten vesentlige bidrag fra staten, skriver Drammen Høyre i en pressemelding. Full retrett Den uttalelsen innebærer en helomvending fra bomringens innbitte forsvarere, og samtidig en uforbeholden støtteerklæring til Fremskrittspartiet og Senterpartiet som hele tiden har brukt de samme argumentene mot bomring og bypakke. - Så du står fortsatt bak Høyres vedtak om støtte til Buskerudbypakke2 slik den nå foreligger, spurte DRM24 Fredrik Haaning 15. mars. - Jeg må forholde meg til de vedtak som er fattet til nye vedtak gjøres, sa Haaning da. Tre uker senere han altså snudd på hælen. – Den folkelige motstanden er enorm, det må vi ha respekt for, uttaler Haaning. Skal behandles i stortinget Nå er det imidlertid sånn at Buskerudbypakke 2 er vedtatt av samtlige by- og kommunestyrer samt fylkestinget, og med et 40-talls bompunkter er oversendt Samferdselsdepartementet for godkjenning. Om saken behandles i Stortinget før kommunevalget, kan det allikevel være for sent at Høyre endrer standpunkt nå. Blir den først behandlet etter, kan et nytt felles kommunestyre for Nye Drammen fatte nye vedtak. Om hele Buskerudbypakka automatisk rykker tilbake til start etter Høyres helomvending, er derfor foreløpig uklart. Hvordan Høyre ser for seg å finansiere og praktisk gjennomføre utbygging av ny Konnerudnedføring og Tilfartsvei Vest, ny Svelvikvei, ny Holmenbru og nytt løp i Strømsåstunnelen, for å nevne noe av veiprosjektene som ligger inne i Buskerudbypakka, vites foreløpig ikke - utover at de forutsetter økt statlig finansiering. Slik Buskerudbypakka står i dag, vil bilistene bompengefinansiere omlag 65 prosent av kostnadene på drøyt 14 milliarder. Slik er den uttalte saksgangen etter at Buskerudbypakke 2 ble vedtatt i det såkalt ATM-utvalget i fjor sommer: - Politiske vedtak og dokumenter oversendt til Statens vegvesen for kvalitetssikring. - Ekstern kvalitetssikring og godkjenning i Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet. - Behandling i Stortinget, uttalt våren 2019. - Oppstart med bygging og iverksettelse av bypakken/byvekstavtale i 2020. ![]() Ordførerkandidat for Arbeiderpartiet i Nye Drammen, Monica Myrvold Berg, vil ikke ta stilling til hva de vil gjøre før saken har vært behandlet på medlemsmøte etter påske. (Arkivbilde) - Dette er en dramatisk utvikling Drammen Arbeiderparti sier i en pressmelding i dag at de registrerer at Høyres ti toppkandidater går ut og vil vrake Buskerudbypakke 2. Det er en dramatisk utvikling. Det er naturlig at det reises spørsmål om hvordan Drammen Arbeiderparti forholder seg til dette. Det heter videre i meldingen: Arbeiderpartiet er et medlemsstyrt parti der beslutningene ikke tas fra toppen eller av små grupper i lukkede rom. Dette er en sak som er så alvorlig, og som får så store konsekvenser for den videre utviklingen i Drammen, at vi ikke kommer til å ta noen ny beslutning om vårt vedtak før det er grundig behandlet i vår organisasjon. Det betyr at saken skal behandles i medlemsmøte etter påske. Dato for dette møtet er ikke satt. Drammen Arbeiderparti mener det er behov for samferdselsløsninger både i byen og regionen, og vil fortsatt jobbe for at vi løser de samferdselsutfordringene denne byen har. Vi ønsker en bærekraftig løsning for regionen slik at vi kan ta imot befolkningsveksten i Drammensområdet i nær fremtid på en god måte. Etter forhandlinger med Høyre stemte vi for en pakke i fjor som skulle løse utfordringene. Vi står fortsatt for at vi ønsker tiltakene i pakken, men er villig til å se på enkeltmomenter i avtalen. Vi vil jobbe for løsninger som gjør at belastningen med bompenger blir lettere å bære for de som har minst, og legge til rette for billigere og bedre busstilbud slik at man kan unngå å bruke bil. Vi er bekymret for at dagens busstilbud nå blir mye dårligere. Tilbudet vi har nå er penger fra belønningsmidler. Drammen Arbeiderparti vil ikke risikere at vi struper busstilbudet, vi ønsker å øke det. Derfor inngikk vi en avtale som skulle sørge for 7.000 flere avganger i uken, og vi har satt av 700 millioner kroner til billigere bussbilletter. Dette står vi for i avtalen. Vi ønsker ny Svelvikvei, løsning på Holmenbrua, løsning for Sundland og Konnerud slik at vi kan få boligutbygging, og økt bussfrekvens for innbyggerne. Dette er tiltak som ligger i pakken i dag. Vi har selvsagt registrert den store motstanden mot bommene, og vi skjønner det. Det er ikke vårt ønske, men FrPs statsråder og Høyres statssekretær Anders B. Werp som krever egenfinansiering. Vi har sagt i bystyret at hvis vi får økte statlige bevilgninger så kan vi redusere bompenger. Når Høyre nå signaliserer at de ikke vil gå for Buskerudbypakke 2, som de har stemt for i to ganger i bystyret, kan det ikke kalles annet enn uansvarlig. Bypakken er forankret og vedtatt i flere omganger i alle kommunene som deltar. Når Drammen Høyre nå snur seg vekk fra avtalen, betyr det at de ikke bare setter en stopp for utviklingen i Drammen, Nedre Eiker og Svelvik. Avtalebruddet får også store konsekvenser for Øvre Eiker og Lier. Det mest oppsiktsvekkende er at det er Høyre som sitter i regjering. Ikke Arbeiderpartiet. Om det var så enkelt å sørge for økte statlige bevilgninger som Drammen Høyre fremstiller det, er det rart de ikke har kommet allerede. For oss ser det ut som om Drammen Høyre vraker en avtale uten å ha en ny løsning. Det er dramatisk for hele vårt område, og det virker som et lite gjennomtenkt valgkamputspill. For Drammen Arbeiderparti: Tonje Enersen, styreleder Mads Hilden, varaordfører i Svelvik Monica Myrvold Berg, ordførerkandidat Lajla Hvaal, gruppeleder i Nedre Eiker Eivind Knudsen, gruppeleder bystyret i Drammen BBP2 INKLUDERER DISSE TILTAKENE: - Busstilbudet nær dobles og styrkes i alle kommunene. - Lavere billettpriser – det er satt av inntil 700 mill. kroner til lavere billettpriser / enda bedre bussfrekvens. - En rekke tiltak skal sikre at bussen blir raskere og mer punktlig. - Bedre kollektivknutepunkt og flere pendlerparkeringer. - Storsatsing på sykkel – sammenhengende sykkelveinett. Nye veiprosjekter: - Ny Svelvikvei. - Nytt tilfartsveisystem fra Konnerud til Øvre Sund bru via E 134. - Nytt løp i Strømsåstunnelen. - Ny Holmenbru. - Ny Landfalløybru. - Ny Mjøndalsbru. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|