![]() |
|
|
En skole mer for livet enn for arbeidslivet 19.08.15 «Mensa rotunda» sa lille Marius, og døde. Sitatet er enhet fra Alexander Kiellands bok «Gift» hvor han går sterkt i rette med datidens skole som la mer vekt på pugging enn forståelse og dannelse.
Lille Marius dør etter en drukningsulykke, men Kielland viser gjennom sin skarpe kritikk av skolesystemet at lille Marius allerede er åndelig død. Han maktet ikke «puggeskolens» krav og dør mens han forgjeves forsøker å bøye det latinske ordet «mensa rotunda» i de forskjellige kasus.
Dagens skolesystem er ikke som på Kiellands tid, men jeg er redd vår såkalte kunnskapsskole står i fare for å skape «åndelige død». Både lokalt og sentralt er det et sterkt fokus på elevenes ferdigheter i matematikk, norsk og engelsk. Gode kunnskaper i disse fagene er grunnleggende viktige både for eleven og for samfunnet, men det er to sider ved denne tenkningen som vi i Senterpartiet ser med uro på. Frafall For det første er frafallet i videregående skole urovekkende høyt. Vi er ikke alene om å se at dette er en stor utfordring. Mange kommer med forslag og løsninger. Vi i Senterpartiet mener at den sterke vektleggingen av den teoretiske kunnskapen er en grunn til at mange elever sliter med å finne seg til rette i skolen. Vi er forskjellig utrustet, noen elever er teoretisk anlagt, noen praktisk. I dagens kunnskapsskole blir de praktisk anlagte elevene understimulert. Systemet presser dem inn i en læringsform de ikke er skapt for, med det resultat at deres praktiske evner og visner hen og lærelysten dør. Grønn omsorg og praktisk opplæring Et eksempel på hvordan alternative tiltak kan bidra inn i den teoretiske hverdag: To elever som strevde med motivasjon og dårlige ferdigheter i både norsk og matematikk fikk skoletid på en gård med hester. Her måtte de føre dagbok over stell og beregne mengde fôr m.m. Det tok ikke lang tid før både skriveferdigheter og regneferdigheter kom seg og elevene trivdes, noe som igjen ga resultat i den øvrige skolegangen. Senterpartiet i Øvre Eiker vil arbeide for at det gis større rom for teoretisk undervisning knyttet til praktisk opplæring, gjerne i samarbeid med bedrifter eller «Grønn omsorg». «Grønn omsorg» er alternativ undervisning, for eksempel på gård der praktisk arbeid og teoretisk opplæring går hånd i hånd. Det er også et mål for oss i Senterpartiet å få flere yrkesgrupper inn i skolen, ikke for å overta lærerens pedagogiske oppgaver, men styrke bredden og kompetansen i møte med elevenes behov. Sentralt arbeider Senterpartiet for å styrke de praktiske fagenes stilling i skolen. Skole for livet En annen grunn til vår bekymring er at skolen blir mer et redskap for arbeidslivet enn en skole til å utvikle elevenes allmenndannelse og, inklusive arbeidslivet. Men det grunnleggende viktig at skolen gir elevene mulighet til å finne sin plass i livet. Historie, samfunnskunnskap og KRLE er fag som gir barn og unge mulighet til å forstå seg selv i den verden og kultur de vokser opp. De gir forankring og sammenheng i en verden som forandrer seg raskt. De estetiske fagene som musikk, dans, drama, forming m.m., utvikler elevens kreativitet og evne til å skape og forme eget liv. Samtidig er det viktig at skolen bidrar til elevenes forståelse for samarbeid og toleranse for forskjeller, og skaper mennesker som ønsker å bidra til å bygge samfunnsfellesskapet på en god måte. I dagens kunnskapsskole er disse fagene sterkt undervurdert og elevene står i fare for å bli åndelig sultefôret. Dagens og morgendagens utfordringer trenger mennesker som er godt utrustet til å møte og takle disse utfordringene. Sammen med hjemmet er skolen den viktigste arena for en å gi elvene kunnskap for livet. Skolen og lærerne både lokalt i Øvre Eiker og i landet for øvrig, gjør et stort og viktig arbeid ut i fra de resurser og rammer de har. Øvre Eiker Senterparti ønsker å peke på noen av de utfordringene vi mener å se dagens «kunnskapsskole» har. Vi tror det er viktig både for den enkelte elev og for samfunnet at skolen i større grad blir en skole til dannelse for livsmestring enn en skole med arbeidslivet som mål. Senterpartiet, både sentralt og vi i Øvre Eiker ønsker å være med å bidra til en prosess som fører i denne retningen. Svein Ludvig Larsen ordførerkandidat for Øvre Eiker Senterparti. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|