![]() |
|
|
Utdanningsforbundet med bekymringsmelding 03.05.19 Utdanningsforbundet i Øvre Eiker er svært bekymret for budsjettsituasjonen i barnehage og skole.
I Øvre Eiker gjøres det mye bra i seksjon Oppvekst og de har stort fokus på faglig utvikling. Vi har ledere, PPT, barnehagelærere og lærere, som hver dag jobber for å gi god kvalitet til det beste for barn og unge. Det er vi i Utdanningsforbundet glade for.
Vi er imidlertid svært bekymret for nåværende budsjettsituasjon, og vi er redd for at det på sikt vil gå på bekostning av kvaliten. Ønsker politikerne å satse på barnehage og skole, må det vises i budsjettet. Den generelle trenden er at grunntildelingen har blitt mindre. Nå er situasjonen prekær og økonomien «skjært helt inn til beinet». Dette kan få store konsekvenser i hverdagen for barnehage og skole. Vi oppfordrer politikerne til å gå sammen og gjøre et krafttak. Barnehage – vi ønsker tid til hvert enkelt barn Vi får tilbakemeldinger fra våre medlemmer at hverdagen preges av dårlig økonomi og lite handlingsrom. Det meste av budsjettet går til lønn /vikarbruk, og de har ingen «buffer» som kan brukes direkte på barna (leiker, utvikling av lekeområder osv.). I Øvre Eiker er grunnbemanningen i barnehagene veldig lav i forhold til mange andre kommuner i landet. Mange barnehagelærere opplever hverdagen som svært travel. Det er vanskelig å følge opp hvert enkelt barns behov. I Øvre Eiker satser barnehagene på leik, prosjektjobbing og barns psykiske helse. Dette er selvsagt noe vi støtter. Flere barnehagelærere gir imidlertid tilbakemelding om at de går med konstant dårlig samvittighet, fordi de ikke får tid nok til det enkelte barn. Dette har etter vår mening noe med bemanningssituasjonen å gjøre. Sykefraværet er til dels høyt i flere barnehager, og dette er et sammensatt problem. Det fører til at det enkelte ganger ikke blir satt inn vikar eller at vikaren er ukjent. Det gjør barnehagehverdagen vanskeligere og noen barn blir utrygge. Det kan også skje at de ikke får gjennomført det pedagogiske opplegget som planlagt og dette går utover kvaliteten. Det blir en negativ spiral, som det er vanskelig å komme ut av. Det har nå kommet både en pedagognorm og bemanningsnorm i barnehagene. Vi i Utdanningsforbundet støtter dette, men vi mener det mangler et sentralt punkt. Det står nemlig ingenting om at disse normene skal gjelde hele barnehagens åpningstid. Mange barnehager er oppe 10 timer. Flere gir tilbakemelding om at de klarer å opprettholde bemanningsnormen ca. 3,5 timer pr. dag. Gir det god kvalitet? Er politikerne eller foreldre klar over dette? Etter vår mening er kvalitet noe som bør gjelde hele dagen for alle barn. Ønsker Øvre Eiker å satse på barnehage, må grunntildelingen være mye større. Skole- vi mangler 4 lærerstillinger I de siste årene har skolen i Øvre Eiker hatt god faglig utvikling. Fokuset har vært på elevens læring, for å gi elevene best mulig kvalitet i undervisningen. Siden økonomien nå er svært dårlig, er vi redd for at denne trenden vil snu. Det har nå kommet en ny lærenorm i skolen. Fra høsten 2019 skal gruppestørrelse 2 være 15 elever på 1.-4. trinn og 20 på 5.-7. trinn og 8.-10. trinn. Gruppestørrelse 2 er en indikator som viser antall elever per lærer i ordinær undervisning, men alle må være klar over at vi ser på trinnene som helhet. På nåværende tidspunkt kan det se ut til at vi mangler 4 lærerstillinger i kommunen for å innfri lærenormen. Kravet er at normen skal gjelde fra skolestart, hvis ikke, vil sannsynlig fylkesmannen komme på banen. Hva gjør politikerne med det? Vi oppfordrer alle politikkerer til å gå sammen for må løse denne utfordringen. I Øvre Eiker har budsjettet etter vår meninga blitt strammere for hvert år. De har ikke tatt høyde for prisstiging og lønnsøkning. Vi mener at grunntildelingen til skole er altfor lav. GSI-tallene viser at vi har fått færre lærere og flere elever de siste årene. Generelt får jeg som lokallagsleder mange bekymringer fra lærere og ledere i skolen. Økonomien er så stram at det knapt går rundt. Klarer vi å gi elevene den kvaliteten de har krav på? Våre medlemmer sier noe om følgende: - Mange elever trenger ekstra behov for voksenoppfølging. Når bemanningssituasjonen er lav, vil det gå på bekostning av disse elevene. Noen lærere slutter, og andre tenker på å slutte, fordi de ikke «orker» mer. Dette fordi at det ikke finnes ressurser nok til å hjelpe elever som sliter. Da snakker vi om ressurser i form av nok lærere eller annen kompetanse som kan hjelpe disse elevene. Mange opplever å drive «brannslukking» i hverdagen. Dette går utover læringen til alle elevene på sikt. - Ved ulike typer fravær av lærere (sykdom, videreutdanning osv.), ser vi flere utfordringer. Grupper blir slått sammen til altfor mange elever, det blir satt inn ufaglært vikar eller elever mister sin spesialundervisning. Ofte får at de ikke gjennomført det planlagte pedagogiske arbeidet. Skolene har ikke en «buffer» som de kan bruke til å få kvalifiserte vikarer. Grunnbemanningen er også så liten at lærere ofte må undervise store altfor grupper alene. Vi i Utdanningsforbundet opplever et godt samarbeid med politikerne, og vi vet at mange er opptatt av barnehage og skole. Det er forståelig at det er utfordrende med kommunens dårlig økonomi. Vi mener likevel at vi nå har kommet til en smertegrense. Politikk handler om prioritering. Hva vil politikerne gjøre for å rette opp situasjonen, og hvor henter de midler for å dekke opp de fire lærerstillingene? Husk at alle bemanningsnormer og lærenormer, kun er et minstekrav. Hvis Øvre Eiker vil satse, bør vi jo ligge over disse minstekravene. Vennlig hilsen Inger-Tone Nikkerud Lokallagsleder i Utdanningsforbundet Øvre Eiker « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|