![]() |
|
|
Lærte av Trondheims kollektivsatsing Av Redaksjonen, 01.06.12 Nedgang i bruk av bil og økt busstrafikk. Samferdselspolitikerne i Buskerud fikk meg egne øyne se og lære av suksessen med miljøpakken i Trondheim.
- Vi er stolte over det vi har oppnådd med miljøpakken, sier Karin Bjørkhaug, leder i samferdselskomiteen i Sør-Trøndelag fylkeskommune.
Onsdag tok hun i mot samferdselspolitikerne fra Buskerud fylkeskommune som var kommet for å se og lære av arbeidet med miljøpakken i Trondheim. Dette er et samarbeid mellom Trondheim kommune, Sør-Trøndelag fylkeskommune og Statens Vegvesen for å løse lokale trafikk- og miljøproblemer i og rundt byen. Siden miljøpakken kom i 2008 har biltrafikken i Trondheim gått ned med 10 prosent, mens kollektivtrafikken har økt med 40 prosent. Regjeringen kommer med belønningsmidler og fram til 2025 skal det brukes 9,6 milliarder kroner. Flere innbyggere Bakgrunnen for satsingen på miljøpakken var at Trondheim og nabokommunene så at de kom til å få stadig flere innbyggere. Trafikken øker, og det samme gjør utslippene av klimagasser. Anslagsvis halvparten av CO2-utslippene i Trondheim kommer fra trafikk. Målet for pakken er å redusere andelen som bruker privatbil fra 58 til 50 prosent. Andelen som går sykler eller bruker kollektivtransport skal opp fra 42 til 50 prosent. I Buskerudbyen (kommunene mellom Kongsberg-Lier) ventes det 40.000 nye innbyggere fram mot 2030. - Vi har tilsvarende utfordringer i Buskerud og da er det interessant å lære av hva man har gjort i Trondheim, sier Anne Sandum, medlem i hovedutvalget. Miljøpakken bruker både oppmuntring og restriksjoner for å hjelpe miljøet: - Bussen er billigere. - Bilister må betale mer. - Bomstasjonene rundt byen åpnet 31. mars 2010. Ved bommene har man innført rushtidsavgift, det vil si at det koster 20 kroner mellom klokka 07-09 og klokka 15-17, mens det er halv pris dersom man reiser på andre tider. Det gjør at de fordeler belastningen bedre. - 50 prosent av inntektene går til vei. - 50 prosent av inntektene går til kollektivtrafikk, trafikksikkerhet og gang- og sykkelvei. - Trondheim by tar et ansvar. De går i bresjen og tar med seg distriktene rundt for å få til et godt kollektivtilbud, sier leder av hovedutvalget, Trond Johansen, i Buskerud fylkeskommune. - Vi har en stor utfordring i Buskerudbyen for å få Drammen by til å se at de er motoren og mye av løsningen for å få til et regionalt kollektivt samarbeid, avslutter Trond Johansen. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|