![]() |
|
|
To av fem skal sove ute i sommer - skal du? Av Redaksjonen, 04.07.17 Friluftsliv står høyt oppe på listen over nordmenns ferieplaner. Nå viser nye tall fra Ipsos at to av fem planlegger å sove ute i naturen i sommer, enten i telt eller under åpen himmel.
- Det er en gledelig nyhet at så mange planlegger å pakke soveposen i ferien. Vi er imidlertid ikke overrasket over tallene – det å søke det enkle friluftslivet som et avbrekk fra hverdagens kjas og mas, er en viktig del av den norske feriekulturen som fortsatt står sterkt, sier generalsekretær i Norsk Friluftsliv, Lasse Heimdal.
De unge aller mest ivrige Ikke overraskende viser undersøkelsen at unge er aller mest ivrig på å sove ute. I aldersgruppen 14 – 24 planlegger flertallet, hele 60 prosent, å overnatte ute i løpet av sommeren. De mellom 25 og 39 ligger ikke langt bak– for denne gruppen er tallet 56 prosent. - En bonus for unge, som ofte ikke har all verden å rutte med, er at det å sove ute kan gjøres rimelig. Det trenger heller ikke innebære noen krevende ekspedisjon eller måneder med planlegging. Å sette opp telt ved et vann i nærheten, eller bare rigge seg til i sovepose på terrassen, kan gi uforglemmelige sommerminner, sier Heimdal. Trendy med friluftsliv En bonus for nordmenn som skal sove ute i sommer, er at de kan smykke seg med å være internasjonale trendsettere. I følge The Telegraph, er «friluftsliv» årets nye skandinaviske buzz-ord, som har vakt stor interesse i både Storbritannia og Japan. Heimdal tror ikke trenden er tilfeldig. - Dagens samfunn har et høyt, og til tider usunt, fokus på effektivitet, prestasjon og å være pålogget – og det norske friluftslivet framstår som en frisk motsats til dette. For folk i alle aldre, og kanskje spesielt for de unge, fungerer naturen litt som et fristed hvor de kan dra for å kjenne på en ro og en følelse av «å bare være» i en stund, som blir stadig vanskeligere å finne andre steder, avslutter han. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|