![]() |
|
|
Feil og mangler på hvert tredje kjøretøy Av Redaksjonen, 29.01.18 Nær hvert tredje kjøretøy som ble kontrollert i Region sør i fjor hadde så alvorlige feil eller mangler at de ikke fikk kjøre videre før feilen var utbedret - såkalt bruksforbud. Det viser tall fra Statens Vegvesen Region sør for 2017.
Det ble kontrollert 8.444 tunge kjøretøy i løpet av 2017 i Region sør. Det ble funnet avvik ved hele 48 prosent av de kontrollerte kjøretøyene, som resulterte i skriftlig mangelrapport. 29 prosent av de kontrollerte kjøretøyene fikk i tillegg bruksforbud.
Mye bremsefeil Det ble utført kontroll av bremsesystemet på drøye 11 prosent av de kontrollerte. 28 prosent av disse hadde alvorlige feil på bremseanlegget som resulterte i skriftlig mangelrapport. Lastsikring: 4.187 kontrollerte kjøretøy. Det ble utstedt skriftlig mangelrapport for 12 prosent av disse kjøretøyene. Mindre feil på dekk og kjetting Dekk og kjetting har vært et viktig kontrollområde i 2017 og antallet kontrollerte kjøretøy var for fjoråret 7.431 mot 6.965 i 2016. Antall som fikk utsted gebyr for mangler ved dekk eller kjetting var 407 kjøretøy - det vil si 5,5 prosent. Med andre ord har de fleste dekk og utstyr i henhold til regelverk. 39 prosent avvik på kjøre- og hviletid Kjøre– og hviletid: Det ble kontrollert 30.076 førerdøgn av 2.454 førere. 39 prosent av sjåførene hadde avvik som resulterte i skriftlig mangel. 9 prosent av førerne ble anmeldt på grunn av svært alvorlige brudd. Kabotasje gods transport: Det er på dette kontrollområdet vegvesenet ser den mest markante endringen fra året før. De kontrollerte 106 sjåfører for midlertidig kabotasje (godstransport) i løpet av 2017. Flere godsavvik Dette er en økning på 20 prosent fra 2016, men det er på sanksjonssiden vegvesenet ser den største endringen. Fra to førere med avvik i 2016 til ni førere i 2017. Det er trolig ikke mer ulovlig kabotasje i 2017 fremfor 2016, men heller at Statens Vegvesen er blitt dyktigere til å avdekke denne type kriminalitet. Satsingsområder i 2018 I 2018 vil satsningsområdene være dekk og kjettinger, bremsekontroller, ulovlig kabotasje, lastsikring og kjøre- og hviletid. - Vi arbeider kontinuerlig med større grad av profesjonalisering og målretting av vår kontrollvirksomhet. Vi mener vi har lykkes med dette ved at nærmere halvparten av kjøretøyene som ble stanset i løpet av fjoråret hadde mangler som resulterte i skriftlig mangel. Vi kan bli enda bedre og arbeider vedvarende med denne tematikken i form av blant annet ny teknologi, opplæring, utdanning og felleskontroller, heter det i en pressemelding i dag. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|