Eikernytt logo - Til hovedsiden
  Din lokalavis på nettet  fredag 22. januar 2021
Send oss dine tips!
 

  FØRSTESIDEN

   NYTT


Generelle nyheter
Gratulasjoner
Lokale nyheter
Kultur
Næringsliv
Politikk
Kommunevalg 2007
Fylkestingsvalg 2007
Valg 2009
Valg 2011
Valg 2013
Valg 2015
Valg 2017
Valg 2019
Valg 2021
Minneord
Personalia
Sport
Kronikker
Politiske leserinnlegg
Leserinnlegg
Nye lokale bøker
Aktiviteter
Tapt og funnet
Fylkesnyheter
Foreninger
Sponsede artikler
Musikknyheter
Filmanmeldelser
Lesernes bidrag

   AKTUELT
Kongsberg og Eiker Tingrett
Det skjer i Eiker
Nye Eiker-borgere
Politidøgnet
Smånytt fra tidligere Nedre Eiker
Smånytt fra Viken
Smånytt fra Øvre Eiker
Smånytt om sport
Anmeldte dødsfall i Nedre Eiker
Anmeldte dødsfall i Øvre Eiker
Dikt og andre ting
Fakta om Nedre Eiker
Fakta om Øvre Eiker
Fiskum Grendeutvalg
Hokksund Byutvalg
Ormåsen Grendeutvalg
Røren Grendeutvalg
Skotselv Grendeutvalg
Vestfossen Grendeutvalg
Været i Eiker-bygdene
Fotogallerier
Lesernes egne bilder
 
Bestill bilde
Søk i databasen:

Arkiv
   MARKEDSPLASSEN
Arbeidsmarkedet
Bekjentgjørelser
Bekjentgjørelser NE
Bekjentgjørelser ØE
Boligmarkedet
Firmaguiden
Helse- og velværeguide
Håndverksguiden
Torget
Send inn annonse

  EIKERNYTT.NO

Annonser
Gaver til Eikernytt.no
Kontakt oss
Om oss
Videoarkivet
   

   ANNET
Lenker
Tips oss
Roy's Pressetjeneste
 
Utviklet av InBusiness AS


PFU vil ikke behandle
klager ettersom
Eikernytt.no
ikke er medlem


Skjema for
personalia


Autodeler.co.no




TopBilDeler.co.no

www.autodoc.co.no

Eiendomsmegler
i Drammen

Casinopiloten.com

Nettcasino


www.Rexbo.no


Norske Casinoer

Norsk casino på nett


Bygg


Samferdsel


Norges Casino

Nettcasino





VIDEOINNSLAG


300 på paintball
turnering i Hokksund


Dramatisk berging
av stor mobilkran


Taket på Fiskum
kirke faller ned i biter


Torgkvartalet i
Mjøndalen åpnet


Store problemer med
vann på Ormåsen skole


Dramatisk husbrann
i Vestfossen


Miljøkveld for
Bolivia i Hokksund


Advarer mot stor
omsetning av hasj


Fair Play på
Ormåsen skole


Sliter med
sykkeltyverier


Ordfører Ann Sire
Fjerdingstad om
bussaken i Vestfossen


Laksesesongen 2013
startet fredag 25.05


Kåret til Årets
Herman 2013


Jens Stoltenberg
besøkte Nedre Eiker


Evakuerer på
Hokksund Camping


Årets russetog 2013


17. mai feiring
i Mjøndalen


17. mai feiring
i Hokksund


Hellefoss reddet
Oppstart etter pinse


14 år og satser
på bilcross


Trond Giske på
Loe Betongelementer


Gla-Dag 2013
i Skotselv


Markering av
8. mai i Hokksund


Sesongåpning på
Vestfossen Kunstlab.


Sesongåpning på
Nøstetangen Museum


1. mai markering
i Vestfossen 2013


Kvinne drept av
samboer i Krokstadelva


Bølgen & Moi vartet
opp under Damenes Aften


Moteshow for MIF
i Mjøndalen


Klubber fikk hjerte-
starter i gave


Allmøte for ansatte
ved Hellefoss og Vafoss


Steinberg ILs klubbhus
totalskadet i brann


Eiker Aktivitetssenter
på Hoensvannshotellet


Jubileumsforestillingen
Skjer'a? Fiskum Barne-
og Ungdomsteater


Stor brannøvelse
da låve ble antent


Kulturpanorama i
Hokksunds storstue


Trafikkulykke på
Horgen i Nedre Eiker


Nedre Eiker Barne- og
ungdomsteater - Peter Pan


Rein Alexander i
Vestfossen kirke


Kraftig front mot front
på E 134 i Mjøndalen


Grendemøte om
Hoensmarkas fremtid


Skidag i regi av HIL
på Hobbelstad


Gangvei skaper
strid på Røren


UKM i Øvre Eiker


MGP Jr. på
Røren skole


Lærere på kurs for
å lage økologisk mat


Kvinne påkjørt
av lastebil i Mjøndalen


UKM i Nedre Eiker


Bredtransport fra
Skotselv til Drammen


Aktiv åpning av
Aktiv Eikers kontorer


Russen stiller opp
for Kreftforeningen


Frida ødela et
normalt politiår i Eiker



Har kunden alltid rett?
 03.03.20

ANNONSE: De fleste butikker og bedrifter opererer tilsynelatende etter et prinsipp om at kunden alltid har rett. Dette er en klisje som har brent seg fast hos de aller fleste og noe som blir etterstrebet på de fleste servicesteder i Norge og i utlandet.

Hvis dette prinsippet ikke etterleves, kan det oppstå en tydelig forventningskonflikt mellom kunde og selger, og da blir det som regel dårlig stemning. Men har egentlig kunden alltid rett?

En interessant utvikling
Den måten vi handler på i dag har ikke alltid vært som vi er vant til. På 1800-tallet kunne vi ikke selv titte i butikker, det var faktisk strengt forbudt, og det gikk vakter rundt for å sikre seg at vi hadde tenkt til å kjøpe noe og ikke bare kastet bort ekspedientens dyrebare tid.

Derfor var ikke varer utstilt på en måte som la opp til at man «bare kunne kikke litt», men var gjemt bak disken i skuffer og skap som ekspedienten kunne ta frem til deg og vise. Men som sagt, kun hvis du hadde planer om faktisk å kjøpe noe.

Dette endret seg drastisk når amerikaneren Harry Selfridge åpnet varehuset Selfridge’s i London. Her ble kunden for første gang satt i første rekke og det å titte var bare ikke lov, men oppfordret. Her oppstod også begrepet om at kunden alltid har rett, og det var en helt ny og positiv tilgang til salg og service som henger igjen helt frem til i dag.

Dette er også tilfellet i vår digitale hverdag, både i nettbutikker og på Norges mest populære nettcasinoer. Norgeskasino er et godt eksempel på en plattform som har fokus på kundens rettigheter og tilfredshet.

Det er om mulig enda viktigere å ha kunden i fokus som nettplattform fordi kunden ikke kan se den de kjøper hos. Derfor er tillit viktig, og nettopp det har Norgeskasino skjønt og utviklet sin plattform etter med stor suksess.

Den endringen som har skjedd er også at vi som forbrukere har blitt mer kravstore, men i tillegg mer bevisst omkring våre rettigheter som forbrukere. Det at vi kan klage og reklamere på nesten alle typer varer kan også i verste fall også føre til at butikker og tjenester blir utnyttet. Derfor finnes det instanser som forbrukerombudet, for å verne om forbrukernes rettigheter og forvalte disse så vidt mulig.

Digital utvikling og kundens rettigheter
I dagens digitaliserte samfunn har også begrepet om at kunden alltid har rett har fått ny mening. Vi ser den samme mentaliteten om at kunden alltid har rett i forbindelse med netthandel.

Hvis vi ser nærmere på en stor netthandelaktør som eBay har de en policy som blir sterkt kritisert av noen brukere, men verdsatt av forbrukere. Det er deres buyers protection som gjør at du kan klage hvis du ikke har mottatt en vare eller hvis den ikke svarer til dine forventninger.

Det åpner også for at de som selger kan risikere at kjøperen feilaktig rapporterer en vare som ulevert eller mangelfull og dermed må gi tilbake pengene uten grunn. Det er den risiko man kan løpe hvis vi følger begrepet om at kunden alltid har rett i ytterste konsekvens.

I de fleste tilfeller er dette dog en positiv ting som gjør at kunden er beskyttet mot svindel og mangelfulle varer. Det gjør at selgerne blir tvunget til å forbedre seg og optimere markedet mot kjøperes forventning. Det er blant annet denne utviklingen vi ser i for eksempel online casinobransjen, at kunden får gode vilkår og produktet blir tilpasset kundens ønsker og behov.

Betalingsaktør gir kunden rett
Det samme gjør seg gjeldende for den globale betalingsaktøren PayPal som også beskytter kunder mot svindel, men ikke utøver samme beskyttelse for selgere. I hvert fall ikke i samme grad. Det blir på samme måte som med eBay en ensidig beskyttelse av kjøpers rettigheter og muligheten for å utøve disse i ekstrem grad.

Men hvis du noen gang har vært så uheldig å gjøre et feilkjøp på nett, bli svindlet eller at en pakke forsvinner, så vet du hvor kjedelig det kan være. Da er det bra at det finnes store aktører som ivaretar dine rettigheter som forbruker og følger prinsippet om at kunden alltid har rett.




Tips en venn om denne nyheten.
Til:    Fra:   

« Tilbake




 MENINGSMÅLING

Hvilke forhåpninger har du for det nye året?
Som i 2020
Bedre enn i 2020
Koronafri
Dårligere nn i 2020
Elendig
Langt bedre
Svar til nå: 247
Bedre enn i 2020: 35.22%
Dårligere nn i 2020: 8.91%
Elendig: 15.38%
Koronafri: 11.34%
Langt bedre: 4.05%
Som i 2020: 25.10%