![]() |
|
|
Nettutgavene øker fortsatt Av Roy Hansen, 16.02.10 Avisenes opplagstall for 2009 viser en relativt kraftig nedgang i løssalget, men et langt mer stabilt bilde når vi ser på de faste kjøperne – abonnentene. Nettavisene øker derimot i oppslutning. Eikernytt.no hadde en økning på 11.24 prosent fra 2008 til 2009. ![]() Eikernytt.no hadde en solid økning både i antall besøkende og i annonseinntektene i løpet av 2009. Trenden ser ut til å forsterke seg i 2010. Hovedtendensene er at løssalgssvikten er generell og ikke bare knyttet til VG og Dagbladet. En fjerdedel av avisene har opplagsfremgang. Dette gjelder først og fremst enkelte nisjeaviser og mindre lokalaviser, særlig de med mindre enn fire utgaver i uken. De store regionavisene klarer seg bemerkelsesverdig bra, men også for disse avisene er det nedgang i løssalget. De redaksjonelle nettutgavene økte sin leseroppslutning med syv prosent i 2009 (TNS Gallup). De tradisjonelle avishusene har 6 av de 10 største redaksjonelle nettstedene i Norge Opplagstallene Svikten i løsslaget er den mest markante trenden. VG og Dagbladet har den sterkeste nedgangen i antall eksemplar (VG: – 22.040 og Dagbladet: – 18.128). Prosentvis går VG tilbake 7,7 prosent, mens Dagbladet har en reduksjon på 14,7 prosent. For alle andre aviser er det en reduksjon i løssalget på vel 10 prosent. Løssalgsandelen i forhold til totalopplaget er nå nede på 20 prosent. De store regionavisene (Aftenposten, morgen, Adresseavisen, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad) har en bemerkelsesverdig stabilitet i sitt viktigste marked - abonnement. Samlet har disse avisene en reduksjon på to prosent. De går ned én prosent på abonnement, men har en minus på 12,4 prosent på løssalget. Regionavisene har imidlertid en løssalgsandel på bare 7,6 prosent. Den store mengden lokalaviser har en svak negativ opplagsutvikling fra 2008 til 2009. Også for disse avisene er det løssalgene som svikter mest. Totalt sett beholder lokalavisene en sterk posisjon i lokale markeder, med en husstandsdekning på mellom 70 og 90 prosent. Lokalavisene beholder sin sterke stilling som den viktigste informasjonskilde for lokale nyheter. Nisjeavisene har samlet en stabil utvikling. Men her er det flere aviser som går kraftig frem, og flere som går relativt kraftig tilbake. Vinnerne er Ukeavisen Ledelse, Utrop, Morgenbladet, Klassekampen og Finansavisen, mens taperne er Dagens Næringsliv (DN), Tips, Computerworld og Nationen. DN, som har hatt en fantastisk opplagsvekst de siste årene, fikk føle både finanskrisen og nedgang i flysalget i fjor. Søndagsutgavene viser totalt sett en sterkere nedgang enn hverdagsutgavene. I tillegg gikk fem søndagsutgaver inn i 2009 Opplagsvinnerne Når vi i år skal utrope opplagsvinner, vil vi skille mellom dagsaviser som utkommer mer enn fire ganger i uken og lavfrekvente titler som kommer mindre enn fire utgaver i uken. Klassekampen er opplagsvinner blant dagsavisene med en opplagsvekst på 1.156 eks. (+9,5 prosent). På andre plass finner vi Finansavisen (+ 964 eks./3,9 prosent) og på tredje plass ligger lokalavisen Gjengangeren i Horten (+ 112 eks./+1,8 prosent). Blant de lavfrekvente titlene er opplagsvinnerne: 1) Ukeavisen Ledelse (+3.178 eks./+39,2 prosent), 2) Utrop (+2.212 eks./+89,3 prosent) og 3) Morgenbladet (+1.247 eks./+5,8 prosent). Stabilitet Til tross for alle plussene og minusene, må vi ikke glemme at de fleste avisene er meget stabile. Nærmere halvparten av MBLs 166 medlemsaviser har en endring som er innenfor +/- to prosent. I 2009 er én avis gått inn: Moss Dagblad. Ingen nye er kommet til. Nettaviser Av de ti største redaksjonelle nettstedene i Norge, er syv knyttet til avisbedrifter. Avisenes nettversjoner har i 2009 en vekst på syv prosent. VG.no er det desidert største nettstedet med en daglig oppslutning på 1,5 mill. lesere. Nummer to på listen, dagbladet.no, har 972.000 lesere hver dag. Eikernytt.no kommer ikke i nærheten av disse tallene, men kan vise til en økning på 11,24 prosent det siste året i antall besøk. I 2009 var det 561.102 besøk på sidene, noe som gir et snitt om dagen på 1.537. Antall sidevisninger forteller noe om bruken av nettstedet. Eikernytt.no hadde i fjor 3.086.820 sidevisninger og dette er en økning på 25,35 prosent. Hver dag vises i snitt 8.457 sider. Samtidig øker treff til andres hjemmesider via Eikernytt.no. I fjor ble det formidlet 1.573.230 treff til andres hjemmesider gjennom Eikernytt.no. det er en økning på hele 64,13 prosent. Også annonseinntektene økte i 2009 til tross for at annonsemarkedet generelt falt som en stein. Eikernytt.no hadde en økning på nesten åtte prosent. ![]() Opplagstallene for avisene i Buskerud. (Kilde: Mediebedriftenes Landsforening) « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|