![]() |
|
|
Kanskje åpning av Sørlandsbanen til helgen Av Redaksjonen, 14.08.12 Jernbaneverkets oppryddingsarbeid etter rasene mellom Kongsberg og Hokksund er i full gang, og er foreløpig beregnet til å være ferdig i løpet av uken. Ekstremværet i forrige uke medførte mange og store skader på Sørlandsbanen.
Alt i alt er det 34 punkter som må forbedres langs banen og det har til sammen gått 15 ras. Det største raset, ved Krekling stasjon, er cirka 20 meter bredt.
Grunnen til at utbedringen av banen tar lang tid er at den massen som skal erstatte den som vannet tok med seg, blir kjørt inn med skinnegående dumpere. På flere av stedene det skal jobbes på er det nemlig ikke adkomst via vei. Terrenget Jernbaneverket arbeider i er bratt og ulendt, med en skråning på den ene siden av sporet og en elv på den andre, og dette bidrar også til at det tar tid å komme til med de maskinene som trengs for å få gjort utbedringsarbeidet. Arbeidet som blir gjort langs linjen spenner over et vidt spekter, fra å stake opp tette dreneringsrør til å fylle på med masse og pukk. – For å komme til på rasstedene har vi først vært nødt til å utbedre og forsterke en traktorvei, slik at vi kan kjøre inn masse og pukk til sporet et stykke fra rasstedene. Deretter har vi vært nødt til å sende inn skinnegående dumpere som frakter massen videre inn til stedene vi arbeider på, forklarer banesjef Bjørn Ståle Varnes. – Slike dumpere kan bare ta fem kubikk masse om gangen, så selv om vi jobber fra begge sider tar det lang tid å få fraktet inn nok masse, fortsetter han. Ny prognose for når arbeidet er ferdig kommer på torsdag. Ny togstopp i helga Til helga jobber Jernbaneverket på Drammensbanen i 24 timer mellom Asker og Drammen. NSB setter opp buss for tog. Både arbeid på de nye hensettingssporene (togparkering) på Skamarken i Drammen, ny holdeplass på Lier, samt utbedring av kjørestrøm og spor står på planen. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|