![]() |
|
|
Høyre tar ansvar for skolen 27.08.11 La det først være klart: Vi har svært mange dyktige lærere i Øvre Eiker. Jeg er usikker på om Freddy Berg i sitt innlegg velger å mistolke meg, eller om han ikke er klar over at lærerne, som alle andre faglærte yrkesutøvere, trenger påfyll.
Høyre vil gi lærere som har stått 10 – 30 år bak kateteret mulighet til faglig oppdatering og innsikt i nye læringsteorier og hjelpemidler. Dette vil vi for at de skal forbli dyktige.
Det er dessverre slik at skolene i Øvre Eiker er nødt til å tilsette ufaglærte. Mange av disse gjør en god jobb, men målsetningen må være at de som underviser, skal være utdannet for den jobben de gjør. Høyre sentralt foreslår nå at staten skal overta en betydelig større del av kostnadene for etter- og videreutdanning. Dermed blir ikke mulighetene så sterkt begrenset av en svak kommuneøkonomi. Det skal bli interessant å se om regjeringen følger opp dette, eller om en der fremdeles vil prioriterer epler og bananer. Det er interessant at Freddy Berg utroper meg som Øvre Eiker Høyres talsmann i skolespørsmål de siste 12 år, dvs. fra fire år før jeg gikk inn i kommunestyret og seks år før jeg fikk skole som spesielt arbeidsområde. Det gir grunn til å spørre om de andre tallene som presenteres, har samme sannhetsgehalt. Det må være mer interessant for leserne å høre om hva som skjer i skolen i dag enn hva SV foreslo i år 2000. De siste årene har Høyre, sammen med resten av posisjon, etterbevilget midler for at skolens plan for etter- og videreutdanning skulle kunne gjennomføres. Etter de to siste lønnsoppgjørene, som ble dyrere for skole enn forutsatt i budsjettet, har vi gjort vedtak for å hindre at antall stillinger ble redusert. Dette kunne vi gjøre fordi midler tidligere var avsatt for å møte uforutsette problemer. Etter initiativ fra Høyre arbeider skolene våre med ungt entreprenørskap, et tilbud til elever med spesielt kreative tanker. Arbeidet har vært noe nedprioritert de siste årene, men tas nå opp for fullt igjen. Skolen i Øvre Eiker har fokus på trivsel. Verdimanifest mot mobbing og arbeider med egne program for holdningsskapende arbeid er innført for mange år siden. Ideen kom fra en tidligere borgerlig regjering og ble lokalt fulgt opp av Høyre i posisjon. I samarbeid med posisjonen har Høyre tatt initiativ til en strategisk plan for økt læringsutbytte. Dette er ikke et ad-hoc-prosjekt, men en langsiktig plan. Den har allerede gitt oss satsingen på «Tidlig innsats», et prosjekt som fanger opp og setter inn tiltak for elever som ikke mestrer utfordringene de møter. Vi har etablert mottaksklasse for minoritetselever som ikke behersker språket ved skolestart. Vi har fått gode rutiner for overgangen mellom barnehage og de påfølgende skoleslagene. Strategien har også ført til bedre informasjon til foresatte ved at de nå to ganger pr år får skriftlig tilbakemelding om elevens faglige utvikling. Den frivillige sommerskolen med satsing på realfagene, ble for et par uker siden gjennomført for 3. gang, og det er satt av penger til videreføring de neste to årene, nok et initiativ fra Høyre. Hva har så SV gjort for å øke læringsutbyttet? Jeg etterspør ikke fine programformuleringer, men konkrete initiativ. Inger Solberg Gruppeleder Øvre Eiker Høyre « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|