![]() |
|
|
Fikk budsjettet godkjent av Fylkesmannen Av Roy Hansen, 04.03.16 Nedre Eiker kommune har fått budsjettet for 2016 godkjent av Fylkesmannen. Det må de ettersom kommunen fortsatt står på den såkalte Robek-lista etter et udekket underskudd helt tilbake i 2008. Men det er en del merknader kommunen må forholde seg til i godkjenningen.
Nedre Eiker har blant annet budsjettert med 570,5 mill. kroner i skatt på inntekt og formue. Dette betyr at kommunen får såkalte frie inntekter på til sammen 1,193 milliarder kroner. Det er i tråd med foreløpige inntektsprognoser for 2016.
Avdrag på lån Reglene for nedbetaling av lån er slik at det i hovedsak skal betales avdrag tilsvarende fire prosent av den totale lånegjelden. I Nedre Eiker har de budsjettert med 46,1 mill. kroner i avdrag inneværende år, og dette ligger under minimumsnivået. Dette letter gjeldsbyrden på kort sikt, men øker risikoen på lang sikt. Men Fylkesmannen sier at så lange kommunen har et akkumulert underskudd, så har de mulighet til å gjøre dette. Driftsresultat Kommunen hadde ved utgangen av 2014 et akkumulert underskudd på 60,2 mill. kroner. For 2015 viser resultatet et overskudd på vel 8 mill. kroner til tross for at prognosen gjennom hele året viste et betydelig underskudd. Netto driftsresultat for 2016 er budsjettert til 15,6 mill. kroner, dvs. 1 prosent av driftsinntektene. Det er budsjettert med inndekning av del av akkumulertunderskudd med 15,6 mill. kroner i 2016. Det er generelt anbefalt at kommunene bør ha et netto driftsresultat i regnskapet på minimum 1,75 prosent av driftsinntektene. Fylkesmannen vil anbefale at kommunen har et høyere netto driftsoverskudd enn 1,75 prosent for å ha buffer til å møte økonomiske utfordringer. Må låne mer I 2016 har Nedre Eiker budsjettert med 122,5 mill. kroner i brutto investeringer. 102,65 mill. kroner skal lånefinansieres. Normalt får ikke Robek-kommuner ta opp nye lån før de kan vise til en plan for inndekning av opparbeidede underskudd, men siden de aller meste av disse lånene er til prosjekter som allerede er i gang og til flomsikring, har Fylkesmannen godkjent dette. Etter fylkesmannens vurdering har kommunen følgende utfordringer: - Kommunens driftsnivå må tilpasses kommunens inntektsnivå. - Eventuelle inntektsøkninger må gå til styrking av driftsresultatet og ikke økning av utgiftssiden. - Kommunen må prioritere nedbetaling av akkumulert underskudd og ikke opparbeide seg nye underskudd i henhold til departementets krav i forbindelse med forlengetinndekningstid. - Så lenge kommunen ikke følger plan for inndekning av akkumulert underskudd og ikke oppnår balanse i driften, kan ikke kommunen påta seg nye forpliktelser. Dette betyr at nye investeringer ikke kan igangsettes før kommunen har gjenopprettet balanse i driften. - Kommunen har en lite bærekraftig gjeldsbelastning på grunn av høy gjeld og lite økonomiske handlingsrom. - Kommunen må på sikt opparbeide seg buffere til å takle svingninger og uforutsette hendelser. Det anbefales på sikt et disposisjonsfond over 5 prosent av driftsinntektene, noe som vil gi kommunen en større grad av økonomisk handlefrihet. Videre oppfølging - Månedsrapport oversendes Fylkesmannen hver måned, så snart rapporten foreligger. - Tertialrapporter oversendes Fylkesmannen – større avvik i tertialrapporten vil kreve møte med formannskapet. - Møte med rådmann og økonomisjef mars/april og november – ordinær Robek-oppfølging. - Møte med formannskapet ved behov. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|