![]() |
|
|
Hokksund - motemessig på topp Av Roy Hansen, 08.06.10 Når mannekengene fredag klokken 17.00 entrer catwalken, er det med visshet om at Hokksund har det siste innen mote og design å by på. Det mener i hvert fall Irene Marie Irby. Hun har i en «mannsalder» solgt klær til voksne damer i butikken sin Bluebelle samtidig som hun tatt ansvar for den årevisse moteoppvisningen i forbindelse med Hokksund-Dagene. ![]() Inger Marie Irby har drevet butikk i Hokksund i en «mannsalder» og er en av flere som hvert år arrangerer moteshowet. Inger vet de har mye nytt å by på i år og håper det blir fullt foran rådhuset fredag kl. 17.00. Hokksund har de siste årene markert seg som «Damenes by». Det har ikke minst de mange kles- og motebutikkene merket gjennom økt kundetilstrømning. Stadig flere reiser nå til Hokksund for å handle, og nye butikker kommer til. Dette har gjort at næringsdrivende andre steder har begynt å se til hva som gjøres her. Det gjelder ikke minst arrangementet Damenes aften, som mange andre steder og byer nå har adoptert. Lange tradisjoner - Moteshowet under markedsdagene har lange tradisjoner i Hokksund. Vi har i hvert fall holdt på i 10 år med dagens konsept der vi forsøker å vise bredden i hva vi som handlested har å by på, sier Inger Marie Irby. Men å arrangere et moteshow kommer ikke av seg selv og det ligger mye arbeid bak fra handelsstandens side. - Vi er en fast gjeng som står bak dette arrangementet og selv om det er mye arbeid, håper vi at det både skal gi mersalg i butikkene og samtidig være et hyggelig avbrekk for publikum. Det er viktig at vi kan greie å inspirere kundene som kommer til Hokksund slik at de ser hva vi har å by på og ikke minst måter å sette sammen antrekk på, forteller Inger. Hun mener det er viktig ikke bare å holde på, men videreutvikle markedsdagene for å få til et enda mer levende sentrum. Selv om handelen i Øvre Eiker samlet har tatt seg opp det siste året, er det rom for langt flere kunder. Men med kjøpesentra på alle kanter er det ikke lett for et sted som Hokksund å nå fram i markedsføringsjungelen der ute. Motebevisste kunder - Vi har det meste i vår lille by, og folk fra hele distriktet reiser nå for å handle klær hos oss. Motemessig vil jeg si at vi er på topp, men det spesielle med Hokksund er kanskje at vi kan tilby et stort utvalg fra designerantrekk til smykker, undertøy og sko, sier Inger, som likevel savner flere butikker for ungdommen. - Vi har ingen store kjedebutikker i Hokksund som appellerer til ungdommen. Det er synd vi ikke har så mye for denne gruppen, men samtidig bra at våre butikker er små og lokalt styrt slik at vi er sikret et mangfold, sier hun. Dagens motebilde er sammensatt og fleksibelt nok til at alle kan skape sin egen identitet. Det er en utvikling Inger setter pris på da det er lettere for folk å finne sin egen stil. - Med denne moteoppvisningen vil vi vise at det meste er «lovlig» når det gjelder dagens motebilde og vi håper at så mange som mulig tar turen til sentrum, sier Inger, som også minner om at det er loddtrekning i forbindelse med moteshowet. Det blir i år laget poser sammensatt av gaver fra de ulike butikkene i sentrum slik at verdien på den enkelte premie blir større samtidig som trekningen går raskere unna. Men husk - du må selv møte opp under strekningen for å vinne. Loddene får du gratis i butikkene når du handler. Følgende butikker er med på årets moteshow: Ginni, Bluebelle, Match, Carolina, Step In, Eiker Papirhandel, Akvarella, Catch, Pop Corner, Mariell, Eiker Sko, Interiørhandleriet, Tango frisør, Rimi, Akademika og Aurora Kunstlys. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|