![]() |
|
|
En storslått konsert – i barokkens tegn Av Tor Kenneth Talmo, 17.11.19 Lørdag ga Marinemusikken sammen med Tønsberg Domkor og Eiker Prosjektkor en konsert de drøyt 200 publikummerne i Vestfossen kirke kommer til å huske en stund. For en konsert det ble. Rett og slett en storslått en - i barokkens tegn.
Kongelige Norske Marines Musikkorps, populært kalt Marinemusikken, er ett av fem norske profesjonelle militærkorps. Korpset er et unikt og populært ensemble med rundt 30 musikere.
De løser oppdrag på vegne av nasjonen, Kongehuset, Regjeringen, Stortinget og militære avdelinger blant annet i forbindelse med statsbesøk, nasjonale merkedager og offisielle seremonier i og utenfor Forsvaret. Konsertens hovedverk var Georg Friedrich Händels «Coronation Anthems», som ble komponert til kroningen av Georg II og dronning Caroline i Westminster Abbey i 1727. Fra første tone lød i kirkerommet i Vestfossen fra korene og Marinemusikken var det bare å nyte. Nyte hver tone, hver lyd, hver stemme og hvert instrument. Det var rett og slett helt rått. Når akustikken da i tillegg er helt rå i kirkerommet ble dette helt magisk. Og trolig blir det like magisk i Tønsberg domkirke når konserten «kjøres i reprise» der i kveld. Der er Tønsberg domkor på hjemmebane. Et kor som ble etablert i 2006 og som utøver tradisjonell og nyskapende korkunst på et høyt kunstnerisk nivå. Det gjør også Eiker Prosjektkor, som ble etablert for 10 år siden i forbindelse med Eiker Musikkfestival. Koret står nå som en påle i kulturmiljøet i Øvre Eiker gjennom konserter med større kirkemusikkverk. Koret ble startet av organisten i Haug kirke, Abram Bezuijen, og det var ham og domkorets dirigent Nina T. Karlsen som ledet kor og musikanter gjennom Händels mesterverk. Kongelige Norske Marines Musikkorps ble ledet av en av verdens fremste barokktrompetister, Mark Bennett. De fremførte verk av Rameau, Bach og Telemann. Etter Telemanns konsert for tre trompeter ville applausen nesten ingen ende ta. Og det var forståelig. Makan er trolig aldri levert i Vestfossen kirke. Mark Bennett spilte, danset og dirigerte. Ja, han er den første dirigenten jeg har observert som danser samtidig med dirigeringen. Før Bennett slo seg ned i Norge var han professor ved Royal College of Music. Og før han havnet der turnerte han i stor skala med mange av verdens ledende orkestre. I kveld spilte han, danset, dirigerte, tegnet og fortalte. Det var en fryd å se og høre. Og da Telemanns verk var over kunne korene og Marinemusikken kruse inn til en storslått seier med siste sats av Händels kroningsmesse; The King shall Rejoice. Da siste tone ebbet ut tok jeg meg selv i å lure på hva det var jeg hadde vært med på? Jeg kan ikke gi deg svaret ennå. Til det var dette for rått. Det nærmeste jeg kommer et svar på det nå er; - jeg nøt hver tone, hver stemme, hvert instrument, ja hver lyd. Selv kremting blant publikum passet denne kvelden. I kveld er det Tønsbergs tur. Mulig jeg er der! ![]() Etter Telemanns konsert for tre trompeter ville applausen nesten ingen ende ta. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|