![]() |
|
|
Nå dukker motorsyklistene opp i blindsonen Av Redaksjonen, 21.04.18 19 motorsyklister mistet livet på norske veier i fjor, melder Trygg Trafikk. Overgangen fra vinter til vår betyr usikkert veigrep for MC-førere.
Forsikringsbransjen har fått meldt 1.638 personskader på førere av lett og tung motorsykkel, og moped, de siste fem årene, 21 prosent av dem i april og mai.
- Et økende antall motorsyklister på veiene er et sikkert vårtegn. Men det gjør også at både MC-entusiaster og bilførere må være ekstra oppmerksomme på hverandre, sier Roger Ytre-Hauge, som er fagsjef på motor i Frende Forsikring. - Spesielt bør du passe godt på blindsonen før du skifter felt i rushtiden. Husk at motorsyklister gjerne legger seg mellom rekkene og kjører litt raskere enn biler i saktegående kø, sier Ytre-Hauge. Rustne kjøreferdigheter - Når du nå børster støv av motorsykkelen din må du først og fremst være klar over at det er noen måneder siden sist du satt på sykkelen. MC-kjøring er såpass krevende at du må vedlikeholde ferdighetene dine. Med lengre avbrekk trenger du en tilvenningsfase for å komme deg opp igjen på fjorårets nivå. Det er spesielt viktig for deg som ikke kjører så mye MC til vanlig, sier seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk. - Gå gjerne sammen med andre MC-venner du har og frisk opp kjøreferdighetene. Det er både sosialt og en trygg måte å luke ut rustenheten på, sier Frende-eksperten. Det går begge veier - Det er viktig at sykkelen er i god stand etter vinterdvalen, at førerne ikke blir for ivrige i starten og at det brukes tilstrekkelig beskyttelsesutstyr. Det er også viktig at både MC- og bilførere er oppmerksomme, hensynsfulle og tålmodige med hverandre, sier Roger Ytre-Hauge, som håper hensynet går begge veier utover våren og sommeren. - Hvilken beskyttelse må du ha som MC-fører? - En god hjelm, ryggskinne, kjøredress, støvler og hansker er det mest essensielle. Gå over utstyret når du tar det frem igjen etter vinteren. Det er viktig å sjekke at utstyret er intakt og ikke har noen skader i sømmene eller har fått andre skader siden sist, sier Roger Ytre-Hauge. Ikke la deg gruse Trygg Trafikk varsler om at vei- og føreforholdene kan være skumle for motorsyklister de første ukene på våren. - I år som i fjor, ligger det igjen grus og rester etter vinterfesten på veiene og det gjør ofte at veigrepet er mer uforutsigbart enn på sommeren. Svart asfalt kan være glatt, særlig i kombinasjon med salting og frost i løpet av natta. Vær derfor spesielt oppmerksom i skyggeparteier, sier Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk. TIPS: Ta vårsjekken på motorsykkelen • Bremser: Sjekk at bremsene virker som de skal, se etter slitasje og undersøk om det er lekkasje i slanger eller koblinger. • Hjul: Sjekk om dekkene er slitt, om det er skader på dekk og felg og at dekkene er godt nok festet. Sjekk lufttrykket i dekkene og vurder om du skal investere i nye dekk hvis de er mer enn fire år gamle. • Lys: Sjekk at alle lys virker som de skal, at de er uten skader og rene. • Styring: Sjekk om det er slakk i styre-, hjul- eller svingarmlager. Sjekk at støtdemperne fungerer som de skal. • Kjedet: Sjekk at det er nok smøring, om kjedet er slitt eller om det er slakk. Kilde: Trygg Trafikk Skikk og bruk for motorsyklister • Gjør deg godt synlig for bilister. • Bruk blinklys i god tid. • Ikke ta unødige sjanser – det er ikke verdt det. • Vær tålmodig med andre trafikanter som ikke har vært vant til å ha deg i veibanen på en stund. Skikk og bruk for bilførere • Sjekk blindsonen. • Bruk speilene aktivt. • Bruk blinklys i god tid. • Vær tålmodig med tohjulingene, husk at føreren kan være rusten etter vinterdvalen. • Husk at en motorsyklist er langt mindre beskyttet enn deg i trafikkbildet. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|