![]() |
|
|
MC-kjørere fra Eiker rykker opp i A-serien Av Redaksjonen, 04.11.11 Vegard Halden (31) og Kent Frode Skjønsberg (36) har i løpet av ett år sust inn i norgestoppen i roadracing. Til tross for røffe kræsj i over 200 kilometer i timen har de to guttene fra Eiker hanket inn blanke pokaler på de topptrimmede motorsyklene sine, og er blant de seks beste som nå rykker opp i den ettertraktede A-lisensen for roadracing. ![]() T.v. Vegard Halden (31) er fra Nedre Eiker, men er nå bosatt i Drammen og Kent Frode Skjønsberg (36) fra Øvre Eiker, bosatt i Vestfossen, har sanket mye pokaler de siste årene og stiller neste år med A-lisens. Vegard Halden (31) er fra Nedre Eiker, men er nå bosatt i Drammen og Kent Frode Skjønsberg (36) fra Øvre Eiker, bosatt i Vestfossen. Sammen var de med å starte Team Suzuki Nasjonal, som i dag er Norges største team med 20 førere i regi av Drammen Båt & MC Senter i Mjøndalen. De to Buskerud-gutta rykker nå opp til den ettertraktede A-lisensen i roadracing. Det har vært 82 deltakere i klassene de har kjørt til nå, og kun de seks beste får opprykk. Med A-lisens kan Vegard og Kent Frode stille i NM-klassene istedenfor bare Norgescupen. ![]() Kent Frode Skjønsberg fra Vestfossen har kjørt sykkel siden han var seks år og neste år skal han prøve seg i gromklassen Superbike. De kjører hver sin Suzuki GSXR 1000 med ca. 195 HK i motoren. Dette er ombygde og trimmede gatesykler, med tørrvekt ca. 160 kg. Syklene har i dag en toppfart på ca. 300 km/t. Kjørt siden guttedagene Begge har «terrorisert» Eiker-bygdene på sykkel siden de var smågutter. Vegard startet med trial som 11-åring, og kjørte flere ganger i uka i skauen, og har kjørt siden. Kent Frode fikk sin første motorsykkel som 6,5 åring av bestefar og kjørte mye hjemme på gården. I 2009 bestemte de begge seg for å starte med roadracing, og tok debutantkurs våren 2010. Resultatet kom kjapt og de to kom stort sett alltid på topp fem, havnet flere ganger på pallen og sikret seg 2. og 3. plass sammenlagt. De har i flere år på rad kjørt på Tyske Nurburgring, verdens lengste bane, som i dag regnes som tysk motorvei og kun er åpent for veiregistrerte kjøretøy. Her kan farten komme opp i 300 km/t kilometer i timen. ![]() Vegard og Kent Frode har alltid vært noen friskuser på sykkelen og kjøring på bakhjulet er en lek. Veien videre I 2012 skal gutta kjøre full sesong i klassen Nasjonal som er en åpen Norgescup klasse. Begge har ambisjoner om å vinne denne klassen sammenlagt, noe som kan føre til en hard intern fight. De planlegger også å kjøre i «verstingklassen» Superbike. Dette er den absolutt tøffeste klassen i Roadracing og det er her de raskeste førerne, med de høyeste budsjettene, kjører. Flere har budsjetter på mellom én og to millioner kroner, og mange kjører motorsykkel på heltid. Nivået på førerne er ekstremt høyt og i 2011 var det totalt 33 deltagere. - Vi har ambisjoner er å komme innenfor topp 10 sammenlagt i debutantåret i Superbike, sier Vegard og Kent Frode, som formelt kjører for Borg MC-klubb. ![]() Vegard Halden satser også han på Superbike neste år, men det er norgescupen som er det primære. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|