![]() |
|
|
Mobiliserer foran dobbeltspor-møter Av Roy Hansen, 19.06.17 I kveld er det informasjonsmøte om nytt dobbeltspor mellom Drammen og Hokksund i rådhuset. Onsdag er det et tilsvarende møte i Drammen for Nedre Eikers vedkommende. Nå mobiliserer «Bevar Steinberg stasjon»-gruppen.
Det er nemlig dramatiske planer som nå legges fram. Velges den anbefalte traseen mellom Mjøndalen og Hokksund, vil innbyggerne på Steinberg miste sin stasjon. En stasjon de har kjempet i årevis for å opprettholde og som inntil nå har vist seg å ha livets rett.
Men det er ikke bare Steinberg stasjon som blir berørt. Dersom forslaget som Bane Nor nå legger fram, blir det endelige, vil det med all sannsynlighet bety en sikker død for Hokksund Flyplass og all aktiviteten der. I tillegg vil mye matjord forsvinne. Vi har fått laget en video som viser konsekvensene på en god måte. Øker kapasiteten Hensikten med prosjektert er å øke kapasiteten på strekningen slik at jernbanen kan øke frekvensen for person- og godstrafikken på østre del av Sørlandsbanen mellom Drammen og Kongsberg. I dag er strekningen Drammen – Hokksund en av landets mest trafikkerte enkeltsporstrekninger, noe som gir få muligheter til å utvikle togtilbudet. Økt kapasitet vil gi mulighet for å utvikle togtilbudet, bedre punktligheten og gi noe reisetidsreduksjon. Det vil i planarbeidet videre ses nærmere på muligheten for å bygge ut strekningen trinnvis, skriver Bane Nor på sine nettsider. Mer informasjon fra Bane Nor finner du HER Fakta fra Bane Nor Forventet kostnad: 6,04 milliarder kroner (2016-kroner). Lengde: 12,8 kilometer. Stasjoner: Gulskogen, Mjøndalen og Hokksund. Reisetid: 9,3 minutter mellom Gulskogen og Hokksund. Hastighet: Minimum 160 km/t mellom stasjonene, 100 km/t på stasjonene. ![]() Mellom Gulskogen og Mjøndalen foreslår Bane Nor å bygge dobbeltspor i en midtre korridor delvis langs dagens jernbane. ![]() Mellom Mjøndalen og Hokksund foreslår Bane Nor å bygge dobbeltspor i en søndre korridor utenom Steinberg. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|