|
|
Ber om lovlighetskontroll av K-styrevedtak Av Roy Hansen, 12.04.20 Opposisjonen i Øvre Eiker ber nå om lovlighetskontroll av et delegeringsvedtak som ble gjort i siste kommunestyremøte. Her vedtok flertallet å gi Formannskapet utvidede fullmakter på grunn av korona-krisen.
Nå har opposisjonen bestående av Høyre, FrP, Venstre og KrF sendt inn klage på vedtaket der de ber Fylkesmannen i Oslo og Viken om å se på vedtaket og lovligheten av dette. I brevet, som er sendt via ordfører Knut Kvale, ber de om Fylkesmannens vurdering.
Bakgrunnen for klagen er at de fire partilederne anser at formannskapets fullmakter allerede dekker de behov for raske vedtak som kommunen måtte komme opp i som følge av denne epidemien. I siste kommunestyremøte - som ble avviklet på nett - ble det vedtatt følgende: Vedtak i Kommunestyret 01.04.2020 Dersom kommunestyret ikke kan møtes, gis formannskapet fullmakt til å gjøre nødvendige vedtak på følgende saksområder: • De interkommunale selskapene (IKS/AS) – i forhold som måtte kreve raske avklaringer fra eierne. • Vertskommunesamarbeid – for forhold som ikke kan løses av gjeldende avtale. • De kommunale selskapene – for forhold som krever raske avklaringer med eier eller der ordfører i generalforsamling trenger kommunestyrets instruksjon. • Forhold som går ut over kommunestyrets vedtatte budsjettreglement, f. eks. nødvendige omdisponeringer av ressurser som vil kunne påvirke kommunestyrets vedtatte handlingsprogram. • Avgi uttalelser og ta beslutninger på vegne av kommunen i forhold som gjelder øvrige deler av forvaltningen og som går ut over kommunedirektørens delegasjon. Delegasjonen gjelder til 9.9.2020. Partiene som ikke er representert i formannskapet skal inviteres til møtet med en representant med tale- og forslagsrett. Begrunnelse Pandemien gir store utordringer for hele samfunnet. Det er viktig at kommunen kan reagere raskt i en uoversiktlig situasjon for å opprettholde beredskap og kommunale tjenester, og samtidig ivareta innbyggere, næringsliv og kommunens verdier. Det kan oppstå en situasjon der kommunestyret ikke kan møtes, og det er derfor nødvendig å ha en beredskap for å sikre politisk styring. Avstemning: Kommunedirektørens endrede anbefaling ble vedtatt med 22 stemmer (SP, AP, SV og MDG). 15 stemte imot (H, FrP, KrF og V) Dette er klagen fra de fire partiene Nedenfor gjengis våre utfyllende bemerkninger: 1. Vedtaket fratar kommunestyret den rett og myndighet de har till å styre Øvre Eiker kommune og legger vedtaksmyndighetene i hendene til færre partier. Flere av de minste partiene mister muligheten til å stemme over vedtak, da disse ikke sitter i formannskapet. Velgerne har stemt inn partier hvor velgeren nå ikke er representert. 2. Fjernmøtet arrangert 1.4.20 over MS teams viser at det er helt uproblematisk å avholde kommunestyremøter, og vedtaket synes helt unødvendig. 3. Hvis kommunestyret er satt ut av spill vil kommunestyret uansett ikke kunne iverksette dette vedtaket, og formannskapet kan trolig heller ikke møtes da formannskapet utgår fra kommunestyret. 4. Hjemmelsgrunnlaget for vedtaket er omtvistet. Det fremgår ikke av vedtaket hvor kommunestyrets kompetanse til å treffe et slikt vedtak finnes, se forøvrig departementets uttalelser: https://www.regjeringen.no/no/tema/kommuner-og-regioner/kommunalrett-og-kommunal-inndeling/kommunalrett/sporsmal-og-svar-om-kommunal-organisering-og-saksbehandling-i-forbindelse-medutbruddet-av-covid-19/id2696465/? 5. I hastesaker har uansett formannskapet etter kommunelovens paragraf 11-8 anledning til å tre sammen for å behandle hastesaker, og anser dette tilstrekkelig. Konklusjon: Representantene Adrian Wilhelm Kjølø Tollefsen, Trond Bermingrud, Kjell Erland Grønbeck og Andreas Madland Størdal ber derfor fylkesmannen kontrollere lovligheten av vedtaket. « Tilbake |
|
MENINGSMÅLING
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|