![]() |
|
|
Oppfinnsom ungdom samlet på innovasjonscamp Av Roy Hansen, 17.11.15 Det mangler ikke på oppfinnsomhet og kreativitet hos dagens ungdom. Det ble klart da rundt 140 elever på 9. klasse trinnet var samlet over to dager på innovasjonscamp i samfunnshuset i Mjøndalen.
Det er 12. året på rad at Ungt Entreprenørskap arrangerer slike innovasjonscamper. I år var rundt 140 ungdommer fra nedre del av Buskerud samlet i samfunnshuset i Mjøndalen mandag og tirsdag. Resten av fylket har samlinger i på ulike steder med et tilsvarende opplegg. Totalt er det 1.800 ungdommer med fra hele fylket.
Ifølge rådgiver Mari Viko har ungdommene jobbet på skolen med ulike ideer til nye produkter og løsninger, og det mangler altså ikke på kreativiteten og oppfinnsomheten. Men for at «produktene» skal kunne bli noe mer enn luftige ideer, må det veiledning til. Og det fikk de ulike elevgruppene i to omganger før de alle skulle presentere hva de har kommet opp med og hvorfor. I tillegg skulle det lages utstillinger som ble bedømt av instruktører. De syv beste gruppene fra mandagens og tirsdagens samling, går videre til fylkesmønstringen som skjer i Drammen 4. februar neste år. Da skal de ha utviklet ideen sin til noe mer konkret, og vi skal ikke se bort i fra at noen av dem kan bli realitet en vakker dag. ![]() Samtlige grupper som var med på mandagens og tirsdagens samling i Mjøndalen, fikk hjelp av ulike mentorer. Mange av ideene var så gode at de vil gå videre til en fylkesmønstring i Drammen på nyåret. Mobillader Hvem har ikke opplevd at mobilen er i ferd med å gå tom for strøm og laderen ligger hjemme. Hva da med en «vennelader» som gjør at du kan få strøm nok til å ringe hjem eller gi beskjeder fra en venn. Tre jenter fra Killingrud Ungdomsskole i Nedre Eiker har funnet løsningen - i hvert fall på papiret. For om den lar seg gjennomføre i praksis, er de ikke helt sikre på. «Frendly Charger» kaller de «dingsen» som lar en mobil lade seg opp ved hjelp av en annen og de mener det må finnes en teknisk løsning for dette på sikt. Hjelpeapp En annen gruppe fra Veiavangen Ungdomsskole hadde ideen til en flyktninghjelpapp. Med denne appen skal folk som ønsker å bidra med hjelp til flyktningene som nå kommer til landet, få rask tilgang til informasjon om behov og muligheter for å bidra. Ideen har de fire jentene klekket ut på skolen sammen med sin mentor der. - Vi har laget en prototype - riktignok bare på papiret - men mener det er behov for en slik tjeneste, sier de fire til Eikernytt.no. De er glade for den hjelpen de fikk av mentorene i dag og vil jobbe videre med ideen sin. ![]() Disse fire jentene fra Veiavangen Ungdomsskole hadde en idé om en telefonapp som skal bidra til å kunne yte hjelp til flyktninger som kommer hit. Her skal det gis informasjon om hjelpebehov og muligheter. Fra venstre ser vi Maiken Ruud, Leandra Eichelberg, Anette Østgaard og Annicken Marti Sund. Glem skolebøker og sekker Skolebøker er tungt og de kan lett glemmes hjemme. Det samme gjelder annet skolemateriell. Derfor har elevene ved Veiavangen Ungdomsskole kommet opp med en genial idé. De vil droppe alt som heter skolebøker og skrivebøker og i stedet satse på en elektronisk pult de kaller «The touch desk». Etter metodene fra CSI og andre TV-serier handler dette om at alt av skolebøker ligger lagret i pulten på skolen. Lærebøker hentes fram med ett enkelt trykk på glassbordplaten. Notater lagres elektroisk og det er et integrert tastatur i pulten. Trenger du å ta med arbeider hjem, setter du inn en liten minnepenn og alle dataene overføres automatisk. Høres ikke dette forlokkende ut? Det ble i hvert fall stor applaus etter at Emilie Sending, Ingeborg Reitan og Audun Haug hadde presentert ideen sin i plenum. ![]() Elevene bak flyktningeappen får her hjelp av mentor Emil Løvgren og Mari fra Inspiro i Drammen. Det hjalp dem til å tenke videreutvikling og ikke minst marked for en slik app. Se video med intervju og presentasjon fra innovasjonscamp i samfunnshuset i Mjøndalen. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|