![]() |
|
|
Gründercamp - fra kultur til næring i Vestfossen Av Roy Hansen, 03.04.14 Fredag samles 200 elever fra Åssiden, Eiker, Drammen og Heltberg videregående skoler til Gründercamp på Fredfoss Konferansesenter i Vestfossen.
Elevene skal jobbe i grupper gjennom dagen med å løse oppdrag gitt av Sanselåven. På slutten av dagen skal de beste ideene kåres.
Gründercampen er et ledd i Buskerud Fylkeskommunes satsing på å gi både nåværende og fremtidige kulturarbeidere økt forståelse for hvordan kulturarbeid kan drives som næringsvirksomhet. Se vedlagte beskrivelse av prosjektet. Elevene som deltar på campen kommer fra studieprogram som ofte rekrutterer til fremtidig arbeid i kultursektoren: Design og håndverk, Formgiving og media/kommunikasjon. Jentetrio vant gründercamp med museumsidé Jentenes ide til hvordan museene i Buskerud skal profilere seg gikk seirende ut i den aller første gründercampen som har vært arrangert i Buskerud. - Det var veldig overraskende at vi vant, vi hadde ikke engang trodd at vi kunne være blant finalistene, sier Rebecca Ege (19) fra Ringerike videregående skole. Sammen med Taran Amble og Nora Høistad kjempet hun tirsdag mot 100 elever fra Ringerike og Hønefoss videregående skoler i den første gründercampkonkurransen som har vært arrangert for kulturfeltet i fylket på Ringerike Kultursenter. Fredag arrangeres det altså en ny camp i Vestfossen for 200 elever fra Eiker, Drammen, Åssiden og Akademiet videregående skoler. - Vi hadde et håp før vi startet med dette at vi skulle få rundt 100 deltakere. Nå har vi 300 og må fordele de på to camper. Det er fantastisk inspirerende og lover godt for fylkets fremtidige næringsliv, sier Anders Wengen, rådgiver for kulturnæringer i Buskerud fylkeskommune. - Tiltakene som gjennomføres i regi av Ungt Entreprenørskap har vist seg å være svært effektive virkemidler for å øke entreprenørskompetansen. Elever som har deltatt etablerer flere bedrifter, og flere av de får til lønnsom drift, avslutter Anders Wengen. Fakta Gründercamp er et program med fokus på kreativitet og nyskaping. Elevene får et reelt oppdrag med en definert problemstilling som de skal presentere en løsning på innen et avgrenset tidsrom. Oppdraget blir gitt av en bedrift eller organisasjon fra privat eller offentlig sektor. Elevene jobber med oppdraget i grupper og presenterer løsningene for en jury, som kårer en vinner ut ifra gitte kriterier. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|