![]() |
|
|
Færre krasjer på sommerdekk om vinteren Av Redaksjonen, 18.11.17 Nordmenn flest er blitt bedre til å sko bilen etter vær og føre, viser skadestatistikk. Men denne ukens snøfall og mange ulykker viser at det er et stykke å gå før vi er i mål.
Det er særlig sjåfører på Vestlandet og Sørlandet som sist vinter ble bedre til å legge om til vinterdekk. De to landsdelene har i årevis vært dårligst i landet til å skifte dekk i tide, viser en ny analyse av egne skadetall fra forsikringsselskapet If.
- Tidspunktet for første snøfall og i hvilken grad vinteren kommer brått på, slår tydelig ut i skadestatistikken. Mange drøyer dessverre dekkskifte altfor lenge, sier Sigmund Clementz, kommunikasjonsrådgiver i If. På landsbasis hadde 2,8 prosent av bilene involvert i uhell sist vinter sommerdekk. Det er en kraftig nedgang fra vinteren 2015-16, da hele 10,1prosent av ulykkesbilene var skodd med sommerdekk, viser Ifs egen skadestatistikk. Forsikringsselskapet har forsikret om lag hver femte personbil som kjører på veiene her i landet, ifølge tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge. Fortsatt på skadetoppen – Vi krysser fingrene for at mange er påpasselige med dekkskifte også denne vinteren, og ikke tar sjansen. Feil dekk på bilen er en rullende ulykke som venter på å skje, sier Clementz. Selv om sørlendingene og vestlendingene er blitt bedre, er de fortsatt i toppen på statistikken over vinterkrasj på sommerdekk. I Vest-Agder var det 4,4 prosent som hadde sommerdekk på bilen da de var involvert i en ulykke sist vinter. Sesongen før var tallet hele 16,2 prosent. I Rogaland var andelen 6,3 prosent, mot 13,9 prosent ett år tidligere. – Dessverre ser vi at en del bruker sommerdekk gjennom hele vinteren i kystområder som normalt har lite snø. Det er foruroligende. De dagene det kommer snø brått på eller det er underkjølt veibane, tar en del unødvendige og farlige sjanser. Bestemmelsene i den såkalte kjøretøyforskriften slår fast at bilen skal være skodd for forholdene der den kjører, sier Sigmund Clementz. De to nordligste fylkene pleier å være blant de beste i klassen til å sko bilen rett. Men i fjor kom Kong Vinter overraskende på Troms og Finnmark, som hadde en sommerdekkandel under små og store ulykker på henholdsvis 10,6 prosent og 5,6 prosent. Brått snøfall Forsikringsselskapet If fører hver vintersesong statistikk over hvilken type dekk kundenes skadde biler har i perioden 1. november til 1. april. Sist vinter registrerte selskapet skader på 17.484 personbiler, varebiler og bobiler, og 488 av disse kjøretøyene var utstyrt med sommerdekk. Det er først og fremst i overgangen mellom høst og vinter og ved første snøfall at ulykkesbilene er feilskodd, understreker If. Særlig hvis den første snøen kommer tidlig og litt brått på, blir andelen på sommerdekk høy. Dekktips for vinteren • Fra 1. november og til første mandag etter 2. påskedag må mønsterdybden i dekkene være minst 3 millimeter, etter myndighetenes krav. If anbefaler at du skifter dekk før du har nådd denne mønsterslitasjen. Mønsterdybde måles i hovedrillene i de midterste tre firedeler av slitebanens bredde og rundt dekkets omkrets, bortsett fra der det er plassert slitasjevarslere. • Bruk av piggdekk eller kjetting er ikke lov fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 1. mai til og med 15. oktober. Det finnes ingen frister når du bruker piggfrie vinterdekk. • Uavhengig av mønsterdybde og dekkslitasje: Sjekk gummiens tilstand, da gummiens egenskaper forringes over tid, og dekkene blir stivere, hardere og glattere. Det anbefales at vinterdekk skiftes etter fire til fem sesonger på bilen. • Husk å sjekke at dekktrykket er riktig, og pass på å kontrollere og etterskru mutterne etter at du har kjørt 10-12 kilometer. Kilde: Forsikringsselskapet If « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|