|
|
Busstreik er et faktum - venter kaos i morgen Av Redaksjonen, 20.09.20 Bussjåførene i Oslo og Viken gikk ut i streik fra arbeidstidens start søndag. Arbeidsgiverne var ikke villige til å komme bussjåførene i møte under meklingen. Streiken omfatter samtlige rutebussjåfører i Oslo og Viken og medfører at alle rutebusser i hele området tas ut av trafikk.
Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet er oppgitt over manglende vilje fra arbeidsgiversiden.
- Vi er skuffet over at arbeidsgiver ikke forstår at bussjåførene har blitt hengende etter lønnsmessig. Vi har en enighet fra tidligere om at lønna skal nærme seg industriarbeiderlønn, og så får vi et tilbud som går i feil retning. Det er løftebrudd, uttaler forbundssekretær i Fellesforbundet Dag Einar Sivertsen. - Arbeidstakersiden kom til mekling med svært høye krav, som vi dessverre ikke hadde muligheter for å kunne innfri, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange. - Jeg vil på det sterkeste beklage at det nå er streik i bussbransjen, og at passasjerer i Oslo og Viken dermed må finne andre reisemåter for å komme til jobb, skole eller fritidsaktiviteter. Når det er sagt, var det umulig for oss å innfri arbeidstakersidens krav. Færre reisende og reduserte billettinntekter medfører en vanskelig og usikker situasjon. Det viktigste for oss er å unngå permitteringer, sikre jobber og opprettholde et godt busstilbud til passasjerene. Derfor har vi ikke muligheter til å gi mer enn det andre grupper har fått, sier Stordrange. Hadde avtale I 2006 inngikk arbeidsgiverne og bussjåførene en avtale på at lønn skulle ligge mer på linje med industriarbeiderlønn. De siste årene er avstanden til industriarbeiderlønnen blitt stadig større. Dersom konflikten fortsetter kan nesten 12.000 bussjåfører tas ut i streik i hele landet. - Vi opplever at arbeidsgiversiden bruker pandemien vi er oppe i som et påskudd. Busselskapene er ikke i noen krise og nesten ingen sjåfører er permittert. Likevel skal sjåførene nok en gang ta til takke med smuler. Det finner vi oss ikke i, slår forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes fast. - Sjåføren er lovpålagt å foreta sikkerhetssjekk av bussen, men dette er det ofte ikke satt av nok tid til. Vi finner oss ikke i at sjåførene skal fortsette å gjøre dette på fritiden, sier forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes. Forbundene krever at det settes av tid til å foreta sikkerhetssjekk av bussen før bussturen starter. - Vi har ikke presentert urimelige krav. Vi forventer at arbeidsgiver ikke løper fra allerede inngåtte avtaler og må derfor ta ansvaret for situasjonen vi befinner oss i, uttaler forhandlingsleder for Fagforbundet Stein Guldbrandsen. Denne meklingen er bekreftelsen på at bussbransjen har havnet i en ond sirkel, mener han. - Anbudsregimet i bussbransjen gjør at arbeidstiden presses, lønna holdes nede og fører til uverdige arbeidstidsordninger. Presset på sjåførene går på sikkerheten løs, sier forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre. Fakta om oppgjøret • Arbeidstakerorganisasjonene har tatt ut over 3.000 bussjåfører i Oslo og Viken i streik. • Gjennomsnittslønnen for bussjåfører lå i 2019 på drøyt 450.000 kroner. • Det er drøyt 10.000 bussjåfører i Norge. Bussbransjen sysselsetter i alt 16.000 personer. • Oppgjøret dekker rute-, ekspress- og turbuss. Streiken omfatter også skolebussordningen. Det betyr at skoleelever som er avhengige av buss vil få problemer med å komme seg på skolen mandag. « Tilbake |
|
MENINGSMÅLING
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|