![]() |
|
|
Tar over kundene etter Vitel-suspensjon Av Roy Hansen, 23.02.10 Øvre Eiker Nett AS tar over kundene til Vitel AS etter at de fra midnatt ble nektet å selge strøm til forbrukermarkedet. Årsaken er at de ikke greier å stille nødvendige garantier for den kraften de ønsket å kjøpe gjennom Nordpool.
Det var i går ettermiddag at Statnett besluttet å utestenge Vitel AS fra det såkalte engrosmarkedet for elkraft. Det betyr i realiteten at de ikke lenger kan kjøpe og selge strøm til vanlige forbrukere. Men kundene trenger ikke frykte for at de skal stå uten strøm. Det er nemlig en lov som pålegger det lokale nettselskapet å ta over kundemassen slik at du ikke skal bli skadelidende.
- Vi fikk melding tirsdag ettermiddag og tar selvsagt over de kundene det gjelder i Øvre Eiker slik at ingen skal bli skadelidende. Men det er viktig for kundene at de inngår en ny avtale med en permanent leverandør på strøm slik at de ikke må betale den såkalte ventetariffen i for lang tid. Denne er nemlig dyrene enn våre andre produkt, sier markedssjef Kjell Tore Holmestrand i Øvre Eiker Energi AS. Det er forventet at flere landsdekkende leverandører av strøm vil få problemer med å innfri sine forpliktelser overfor Statnett ettersom det kreves strengere garantier som følge av den skyhøye strømprisen og dagen. I tillegg er det mange landsdekkende leverandører som tar uforholdsmessig høye forskuddsbetalinger eller a-konto innbetalinger. Dette gjøres for å dekke opp behovet for kapital, men er i realiteten et påtvunget lån de henter fra sine kunder. - Vi anbefaler ikke våre nettkunder å inngå slike kontrakter. Det er mye sikrere for kundene å kjøpe strøm fra en leverandør som avregner strømforbruket og sender regning basert på faktisk forbruk. Dersom noe går galt med selskap som henter inn mye i form av a-konto beløp, kan kunden risikere å tape pengene sine, sier Holmestrand. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|