![]() |
|
|
Dagens skoletilbud skal videreføres Av Redaksjonen, 16.11.16 Skoletilbudet i Buskerud var oppe til debatt da Fylkesutvalget hadde møte onsdag. De mener det er viktig å bevare linjene som var foreslått lagt ned.
Onsdag formiddag behandlet fylkesutvalget to saker som berører det videregående skoletilbudet i Buskerud:
- Langsiktig strategi for det offentlige videregående skoletilbudet i Buskerud. - Økonomiplan 2017 - 2020 for Buskerud fylkeskommune. Politikerne utsatte behandlingen av sakene, som begge kommer opp i fylkestinget i desember, men vedtok en protokolltilførsel der de avviste fylkesrådmannens forslag til strukturendringer. Bjørn Tore Ødegården (AP) sier politikerne nå vil bruke tiden fram til fylkestingets møte i midten av desember til å arbeide videre med å finne inndekning på budsjettet. - For å sikre arbeidsro for elever og ansatte vil vi allerede nå slå fast at det ikke blir kutt på følgende, fortsetter Ødegården: - Idretts- og dramalinjer, den internasjonale linja og Saggrenda på Kongsberg. - Videreutdanning av lærere. - Reduksjon av vikarbudsjettet. - Alternativt opplæringsløp yrkesfag. - Midler til internasjonalisering. Disse kuttene på utdanning vil bli reversert i samarbeidspartienes forslag til økonomiplan for 2017. - Vi ønsker at dagens linjetilbud skal videreføres. Naturtilbud på fjellandbruksskolen Lien på Torpo er fortsatt til vurdering, fortsetter Ødegården. - Vi er opptatt av idretts- og dramalinjene, og det internasjonale tilbudet på Kongsberg. Det er viktig at vi opprettholder tilbudet for våre ungdommer, sier gruppeleder for Høyre, Rune Kjølstad. Kjølstad mener det er naturlig å vente med å vedta en plan om strukturendringer før de har rammene på plass. Ødegården sier det er et meget stramt budsjett som er en direkte følge av dramatisk reduksjon i utbytte fra Vardar, fylkeskommunens eget kraftselskap. - Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2017 forverrer situasjonen ytterligere, mener Ødegården. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|