![]() |
|
|
Buskerud fylkeskommune får mindre å bruke Av Redaksjonen, 05.10.10 Fylkeskommunen får redusert frie inntekter med ca. 16 millioner kroner til neste år. Det kan gi noe mindre handlingsrom på enkelte områder, sier fylkesrådmannen på egne nettsider.
Buskerud fylkeskommune har i mange år hatt en grunnleggende god økonomi. Innstramninger i finanspolitikken kombinert med Buskeruds behov for store investeringer i videregående skoler og veier, samt nødvendig arbeid for å gjøre noe med vedlikeholdsetterslepet på vei, tyder på at det blir mer krevende å få like gode resultater i årene som kommer.
Det er en vekst i overføringene fra staten, men den er ikke stor nok til å dekke opp lønns- og prisveksten fullt ut. Buskerud fylkeskommune får reelt sett ca. 16 millioner mindre til disposisjon for 2011 enn i 2010. Tæring etter næring - Fremleggelsen av dagens statsbudsjett har gitt oss en mer krevende budsjettprosess for 2011 enn vi hadde håpet på, sier fylkesrådmann Runar Hannevold. - Vi har gjennom den pågående budsjettprosessen forsøkt å tilpasse både driftsnivået og investeringene til eksisterende rammer. Det har vært vanskelig blant annet fordi vi har en økning i elevtallet i videregående skole som krever flere klasser, og det koster penger. Fremover må vi tilrettelegge ressursbruken slik at fylkeskommunen fortsatt har god økonomisk kontroll og styring, med andre ord - vi må sette tæring etter næring, sier fylkesrådmann Runar Hannevold. Samferdsel i fokus Regjeringen ønsker med dagens forslag til statsbudsjett å høyne aktiviteten innen alle sider av veisektoren, og det får også konsekvenser for Buskerud. - Det er positivt at staten øker bevilgningene til riksveiene slik at den negative utviklingen i vedlikeholdsforfallet stopper, og at det blant annet bevilges tilstrekkelig med midler til prosjektet Ramsrud – Kjeldsbergsvingene på rv.7 slik at framdriften holdes. Det er også gledelig at det er forutsatt oppstart av Sokna – Ørgenvika i 2011, sier fylkesordfører Roger Ryberg. Under forutsetning av at det er bevilget tilstrekkelig midler til å fortsette planleggingen av de andre store viktige prosjektene i Buskerud, så er handlingsprogrammet for riksvei fulgt opp i fylket. - Overføring fra staten til fylkesveier er derimot på samme nivå som i 2009 og 2010. Vedlikeholdsforfallet på fylkesveiene i Buskerud er på 2,5 milliarder kroner, og det er store investeringsbehov. Det hadde vært behov for økte rammer også på dette området, avslutter fylkesordfører Roger Ryberg. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|