![]() |
|
|
Mer lærersamarbeid gir bedre læring Av Redaksjonen, 04.09.12 - Lærerne må avlaste hverandre og samarbeide mer, sier «superlærer» Håvard Tjora fra tv-serien Blank ark.
- Elevenes læring og trivsel er det viktigste vi jobber med, og da er det bra at vi samles til en slik konferanse der vi får faglig påfyll, sier rektor Siri Syvertsen ved Numedal videregående skole.
Syvertsen var en av 160 deltakere på Spredningskonferansen i Buskerud som tirsdag samlet lærere, skoleledere og rektorer fra ungdoms- og videregående skoler i hele fylket i regi av Overgangsprosjektet Ny GIV i Buskerud. Overgangsprosjektet har som målsetting å få etablert et systematisk samarbeid mellom kommuner og fylkeskommuner om oppfølging av elever med svake faglige prestasjoner og forutsetninger. Håvard Tjora, Norges «superlærer» fra tv-serien «Blanke ark», har jobbet mye med elever som sliter i skolehverdagen. I tillegg til suksess-serien på TV har han holdt over 300 foredrag på skoler i hele landet. Tjora deltok på konferansen og snakket om «Hvordan gi støtte til elever som ikke har progresjon i utviklingen av grunnleggende ferdigheter?» - Skolelederne må være profesjonelle og sette standarden for hva de forventer av lærerne sine, sier Håvard Tjora. Han mener lærerne på sin side må kunne spørre hverandre mer slik at de kan lære av hverandre. - Jeg mener det er viktig med et lærersamarbeid slik at lærerne avlaster hverandre til beste for elevene, fortsetter Tjora. - Spill på hverandres ressurser, på tvers av fag, oppfordrer han. Buskerud fylkeskommune startet våren 2011 et overgangs- og et oppfølgingsprosjekt for å sikre at elevene når formell kompetanse i videregående opplæring. - Det er viktig at vi har et felles fokus, og da er det viktig at vi samler ungdomstrinnet og videregående til en slik konferanse som vi har her i dag, sier leder for Overgangsprosjektet Ny GIV, Anders Liverud, i Buskerud fylkeskommune. Ny GIV er Kunnskapsministerens treårige satsing på kommuner og fylkeskommuner. Målet er at andelen ungdommer som fullfører og består videregående opplæring i Norge skal økes fra 68 prosent til 75 prosent på tre år. - Det bygges varig samarbeid mellom kommunene og fylkeskommunen for å gi bedre tilpasset opplæring til elever som sliter med grunnleggende ferdigheter som lesing eller matematikk, sier fylkesutdanningssjef Jan-Helge Atterås i Buskerud fylkeskommune. - Deling av de gode eksemplene og historiene om undervisningsopplegg med et godt blikk for den enkeltes behov er hovedtema på dagens spredningskonferanse. Vi erfarer at elevene setter veldig stor pris på at det undervisningstilbudet de får gjennom Ny GIV. De blir sett, og de får tett oppfølging, sier han. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|