![]() |
|
|
Fortsatt mangel på kommunale lærlingplasser Av Redaksjonen, 12.09.11 Det er tatt inn 86 lærlinger høsten 2011. Kontoret har ansvar for faglig oppfølging av 160 lærlinger fordelt på to årskull ungdommer i tråd med vedtatt målsetting.
Måltallet for inntak av lærlinger fastsatt av Kommunenes Sentralforbund (KS) er satt til én lærling pr. tusen innbyggere. Ut fra dette er antall kontrakter i Buskerud 20 prosent lavere enn måltallet. Tas det hensyn til at et lite antall kommuner ikke er medlemmer i opplæringskontoret er avviket ca 10 prosent. Det er store forskjeller i inntak mellom regionene.
Drammensregionen mangler læreplasser I Drammensregionen (Hurum, Røyken, Lier, Drammen, Nedre Eiker) er det mangel på læreplasser. Denne høsten er det i tatt inn 29 lærlinger. Dette tallet er langt lavere enn den antall intensjonsavtaler kommunene meldte inn til søknadsfristen i mars 2011. Kontoret registrerer at det er flere ungdommer i regionen som ikke har fått læreplass. Positive tall fra Midtfylket og Ringerike I Midtfylket (Modum, Sigdal og Krødsherad) og Ringerike er det tatt inn i 23 lærlinger. Dette er dobbelt så mange som kommunene hadde sagt de ville tilby. De oppfyller klart måltallene. Både Kongsberg- og Hallingdalsregionen har ledige læreplasser. Kongsbergregionen (Kongsberg, Flesberg, Rollag, Nore og Uvdal) har tatt inn 14 lærlinger. Kommunene melder at de fortsatt har ledige plasser. Hallingdalsregionen (Flå, Nes, Gol, Hemsedal, Ål, Hol) har tatt inn 10 lærlinger. De melder at de har ledige plasser, spesielt i helsefagarbeiderfaget. Fylkeskommunen oppfyller sine forpliktelser Fylkeskommunen, inkludert de videregående skolene har tatt inn 11 lærlinger i høst, primært i IKT-faget. Dette må sies å være et veldig positivt resultat. Hvor villige er ungdommen til å flytte til andre kommuner for å skaffe seg fagutdanning? - Utfordringen i Buskerud er at det eksisterer stor utdanningskapasitet i Drammensregionen. Samtidig vet vi at ungdom (og kanskje foreldre) er skeptiske til å flytte for å få fullført påbegynt fagutdanning. Samtidig har det gjennom flere år vært et enormt fokus fra alle hold på de store utfordringer kommunesektoren har i for å kunne rekruttere nødvendig faglært arbeidskraft til både oppvekstsektoren og ikke minst omsorgsektoren, sier styreleder Gabriel Johannessen. Fra kommunenes side er det et sterkt ønske om å få til en holdningsendring om å kunne vise større mobilitet for å skaffe seg utdanning. Dette gjelder generelt og fagopplæring spesielt. Barnehager, skoler, sykehjem, bo og servicesentre vil gjerne ta inn flere lærlinger, men begrenses i dag av for små bevilgninger til å kunne dekke lønnskostnadene. Private virksomheter innen samme tjenesteområder ønsker, og har forutsetninger for, å bidra med opplæring i deler av læretiden. De er imidlertid avhengig av et forpliktende samarbeid med kommunene om faglig innhold i opplæringen og en fordeling av lønnsutgiftene så lenge lærlingen er i arbeid. Det er ingen tvil om at samarbeidet kan være fruktbart faglig sett, og samtidig bidra til å rette opp det store underskuddet vi har på faglært arbeidskraft innen oppvekst og omsorg. Rekrutteringsprosjekt Kommunenes Opplæringskontor har med støtte fra og i samarbeid med Buskerud fylkeskommune denne høsten igangsatt et større rekrutteringsprosjekt til helsearbeiderfaget. I prosjektet vil også inngå arbeid med andre og her nevnte kommunale fag. Prosjektet vil i de nærmeste månedene har en tett oppfølging mot både regionråd, kommuner og trekke med kommunale ledere og tillitsvalgte i sitt arbeid. Prosjektet vil også ta for seg arbeid med alternative utdanningsmodeller for ungdom fram til fagbrev, hvor lærlinger skal kunne sikres både fagutdanning og generell studiekompetanse i løpet av 4 år. Denne utdanningsmodellen har vært prøvd ut i flere fag i andre fylkeskommuner og med veldig positive tilbakemeldinger. Fakta: Kommunenes Opplæringskontor i Buskerud er eid av 16 kommuner og Buskerud fylkeskommune. Kontoret har på vegne av sine eiere ansvaret for inntak av lærlinger til barne- og ungdomsarbeiderfaget, IKT-servicefaget og helsearbeiderfaget i kommunene og fylkeskommunen. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|