![]() |
|
|
Hadde ordføreren som lærer i samfunnsfag Av Roy Hansen, 07.11.18 I dag tok ordfører Ann Sire Fjerdingstad over undervisningen for to femteklasser på Ormåsen skole. Samfunnsfag med blant annet byplanlegging og skatt sto på programmet. Undervisningen i dag hadde tittelen «demokrati og medborgerskap».
Det ble en spesiell skoledag for 10-åringene på Ormåsen skole. Ungt Entreprenørskap hadde nemlig med seg ordfører Ann Sire Fjerdingstad og hun tok sammen med representanter for skatteoppkreveren og fagforeningene for seg samfunnets ulike funksjoner gjennom en hel skoledag.
Elevene fikk lære seg litt om hva det vil si å planlegge en by - med budsjetter og det hele. De fikk innføring i hvordan samfunnet ble finansiert med jobb, skatter og avgifter. Og det ble en liten vekker for mange av elevene. De fikk også en innføring i at det ikke er bare å velge inn ting i et samfunn - det skal betales også og dermed måtte de prioritere. Noen grupper gjorde dette meget bra - andre slet med å se sammenhengene, men jevnt over var både ordføreren og representantene for Ungt Entreprenørskap imponert over innsatsen. ![]() Felicia, Oliver og Vilde presenterer her gruppeoppgave der de skulle «bygge» et lokalsamfunn med de funksjoner som de mente var viktige for dem. Ordføreren sa seg imponert over innsatsen og forståelsen til elevene. Inngikk ny avtale Det er kun Ormåsen skole som dette året har en avtale med Ungt Entreprenørskap for 5. klasse trinnet. Ifølge Terje Gulliksen ved skolekontoret, er satsingen på entreprenørskap og elevbedrifter avhengig av lærere som tar tak i temaet. Darbu og Skotselv skole har vist seg fram som gode eksempler på dette området, men nå skal dette arbeidet bli satt mer i system. Ordføreren undertegnet derfor en avtale med Ungt Entreprenørskap under besøket på Ormåsen. Den skal sikre at alle elevene på trinnet skal få det samme undervisningsopplegget for å sette dem bedre i stand til å forstå samfunnets oppbygging og finansiering av dette. ![]() Ordføreren og Erlend Eggen i Ungt Entreprenørskap skriver under avtalen som skal sikre at flere får dette undervisningsopplegget i Øvre Eiker. For skatteetaten er det viktig å få elevene til å skjønne at svart arbeid og vennetjenester ikke er med på å bygge et samfunn der eksempelvis lærere skal få sine lønninger og kunne betale skatt til fellesskapet som alle andre. For ordføreren var det også viktig å fortelle om verdiskaping i samfunnet, og understreket viktigheten av det private næringslivet som hovedbidragsyter til statens inntekter gjennom skatt fra de ansatte og firmabeskatning. ![]() Alle elevene fikk diplom og et hvitt sitteunderlag for hvitt arbeid etter endt dag på skolen. Og alle måtte håndhilse - noe som er en av fanesakene til ordføreren. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|