![]() |
|
|
Skal vurdere mulighet for bussmetro Av Redaksjonen, 28.06.14 Buskerudbysamarbeidet har besluttet å se på muligheten for å etablere en såkalt bussmetro på strekningen Mjøndalen ? Krokstadelva – Drammen ? Lier. Bussmetroen er tenkt som en «bybane på hjul» ? et raskt, effektivt og fleksibelt fremkomstmiddel for en stadig voksende byregion.
Forbedring av infrastrukturen for å skape et effektivt og attraktivt busstilbud er en viktig del av Buskerudbypakke 2 og på strekningen mellom Mjøndalen og Lierstranda er det foreslått over 1,5 milliarder kroner til fremkommelighetstiltak. Nå skal det gjennomføres en mulighetsstudie som ser nærmere på om det skal etableres en bussmetro på denne strekningen.
? Erfaringer fra større byer viser at en bybane eller bussmetro gir gode effekter. Det er raskt, effektivt og forutsigbart for de som bruker det, og bidrar til å redusere biltrafikken. På den måten kan vi unngå kø, kork og kaos i fremtiden, sier Tore Opdal Hansen, leder i den politiske styringsgruppa i Buskerudbysamarbeidet og ordfører i Drammen. Den politiske styringsgruppa for Buskerudbysamarbeidet vedtok 20. juni å gjennomføre en mulighetsstudie for en bussmetro på strekningen Lierstranda ? Bragernes ? Rosenkrantzgata ? Solbergelva ? Krokstadelva ? Mjøndalen. Hensikten med dette arbeidet er å se på muligheten for et fremtidsrettet kollektivsystem for et sammenhengende bebyggelsesområde i alle de tre kommunene. Utredningen tar utgangspunkt i at en bussmetro ses i sammenheng med jernbanesystemet med endepunkt på Mjøndalen stasjon og fremtidige Lierstranda stasjon. Bussmetro er et høykvalitetstilbud som henvender seg til målgrupper som tradisjonelt ikke har kollektivtrafikk som førstevalg. I flere byer er bybaneløsninger innført som et moderne og attraktivt kollektivtilbud med høy standard, og har blitt et verktøy for framtidsrettet byutvikling. ![]() Slik ser en mulig trasé ut for en mulig bussbane gjennom Nedre Eiker til Lierstranda. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|