![]() |
|
|
Styrer «Buskerudbyen» fra Hokksund Av Roy Hansen, 01.11.10 Når prosjektet Buskerudbyen skal ta viktige beslutninger og legge planer for til sammen 280 millioner kroner de neste fire årene, legges grunnlaget i rådhuset i Hokksund. Det er nemlig her vi finner sekretariatet for samarbeidsprosjektet. ![]() Bemanner kontoret i Hokksund: F.v. Jorunn Skram Trømborg, Jan Orsteen, Håkon Ødegaard og Tore Askim skal ha det daglige arbeidet med planleggingen i Buskerudbysamarbeidet. 15. september i år flyttet tre menn og én kvinne inn i rådhuset i Hokksund. Gangavstand til kollektivtransport som buss og tog var hovedårsaken samtidig som kommunen ordnet kontorplass på en rask og grei måte. Dermed ble rådhuset base for en unik samarbeidssatsing med i alt 10 aktører i Buskerud. «Samarbeidet skal utvikle Buskerudbyen til en bære- og konkurransekraftig byregion av betydelig nasjonal interesse», heter det i formålet med samarbeidsprosjektet. Det er store ord for et samarbeidsprosjekt som omfatter så mange parter. Hokksund - et knutepunkt - Vi hadde som krav at lokaliseringen måtte være ved et knutepunkt langs jernbanen. Drammen, Nedre Eiker - hvor vi hadde kontorer inntil nå - Øvre Eiker og Kongsberg var alternativene. Nå ble det slik at Øvre Eiker stilte kontorer i rådhuset til rådighet raskt og vi kunne flytte rett inn, sier daglig leder ved kontoret, Tore Askim. Han skal koordinere arbeidet med areal- og transportutviklingen som dekker kommunene i aksen Lier til Kongsberg. Det blir ingen enkel oppgave, og nå jobbes det med å lage et beslutningsgrunnlag for politikerne i kommunene og fylkeskommunen for hvordan arbeidet med planen skal skje videre. Målet er at selve planprogrammet skal behandles i desember i år og at selve planen skal være vedtatt i løpet av 2012 for å tilpasse seg Nasjonal Transportplan. Kollektivtilbudet viktig En av hensiktene med samarbeidet om Buskerudbyen er en økt satsing på kollektivtrafikk. Det er inngått en fireårig avtale med Samferdselsdepartementet der prosjektet vil få såkalte belønningsmidler for økt kollektivtrafikk og mindre biltrafikk. Pakken er på totalt 280 mill. kroner over fire år og i år er det utbetalt 30 mill. kroner. I avtalen med departementet ligger utarbeidelse av den omtalte areal- og transportplanen. I tillegg kommer en forbedring av kollektivtilbudet lokalt og regionalt. Dette får nå utslag i form av halvtimesavganger med buss fra Hokksund via Mjøndalen til Drammen fra 8. november. En forbedring av infrastrukturen for kollektivtrafikken står også på programmet sammen med tiltak for syklende og gående. Det siste har blant annet utløst tre millioner kroner til å bygge en gang- og sykkelvei på Loesmoen. Et mer kontroversielt punkt er «bilreduserende tiltak». Det kommer neppe til å bli like godt mottatt over alt, men avhenger av hva samarbeidet kommer med av forslag og om disse igjen blir vedtatt. Det skal også satses mye på informasjons- og holdningskampanjer i årene som kommer. Forventer stor vekst For mange er begrepet Buskerudbyen vel diffust. Men ser vi 20 år fram i tid slik planleggerne gjør, snakker vi om en befolkningsvekst i kommunene fra Lier til Kongsberg på ca. 40.000 mennesker. Det er litt over dagens befolkning i Øvre og Nedre Eiker til sammen. - Transport og byutvikling er de viktigste elementene for å håndtere den sterke veksten vi vet kommer de neste 20 årene. Derfor må vi samarbeide, ikke bare kommunene imellom, men også med Statens Vegvesen, Jernbaneverket, Buskerud fylkeskommune, Fylkesmannen og ikke minst med næringslivets organisasjoner, sier Tore Askim. Han mener denne nye måten å samarbeide på er helt nødvendig for å kunne få til regionale løsninger på problemer som berører oss alle. Fakta om Buskerudbyen De 10 partnerne i Buskerudsamarbeidet har etablert et forpliktende samarbeid om areal, transport og miljø fra 1.1.2010. Prosjektet skal bistå kommunestyrene, fylkestinget og de statlige transportetatene i samhandling, beslutning om og gjennomføring av en klimavennlig areal- og transportutvikling i byområdet fra Lier til Kongsberg. Samarbeidspartnere: • Buskerud fylkeskommune • Kongsberg kommune • Øvre Eiker kommune • Nedre Eiker kommune • Drammen kommune • Lier kommune • Fylkesmannen i Buskerud • Jernbaneverket • Statens Vegvesen • Kystverket « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|