Eikernytt logo - Til hovedsiden
  Din lokalavis på nettet  fredag 22. januar 2021
Send oss dine tips!
 

  FØRSTESIDEN

   NYTT


Generelle nyheter
Gratulasjoner
Lokale nyheter
Kultur
Næringsliv
Politikk
Kommunevalg 2007
Fylkestingsvalg 2007
Valg 2009
Valg 2011
Valg 2013
Valg 2015
Valg 2017
Valg 2019
Valg 2021
Minneord
Personalia
Sport
Kronikker
Politiske leserinnlegg
Leserinnlegg
Nye lokale bøker
Aktiviteter
Tapt og funnet
Fylkesnyheter
Foreninger
Sponsede artikler
Musikknyheter
Filmanmeldelser
Lesernes bidrag

   AKTUELT
Kongsberg og Eiker Tingrett
Det skjer i Eiker
Nye Eiker-borgere
Politidøgnet
Smånytt fra tidligere Nedre Eiker
Smånytt fra Viken
Smånytt fra Øvre Eiker
Smånytt om sport
Anmeldte dødsfall i Nedre Eiker
Anmeldte dødsfall i Øvre Eiker
Dikt og andre ting
Fakta om Nedre Eiker
Fakta om Øvre Eiker
Fiskum Grendeutvalg
Hokksund Byutvalg
Ormåsen Grendeutvalg
Røren Grendeutvalg
Skotselv Grendeutvalg
Vestfossen Grendeutvalg
Været i Eiker-bygdene
Fotogallerier
Lesernes egne bilder
 
Bestill bilde
Søk i databasen:

Arkiv
   MARKEDSPLASSEN
Arbeidsmarkedet
Bekjentgjørelser
Bekjentgjørelser NE
Bekjentgjørelser ØE
Boligmarkedet
Firmaguiden
Helse- og velværeguide
Håndverksguiden
Torget
Send inn annonse

  EIKERNYTT.NO

Annonser
Gaver til Eikernytt.no
Kontakt oss
Om oss
Videoarkivet
   

   ANNET
Lenker
Tips oss
Roy's Pressetjeneste
 
Utviklet av InBusiness AS


PFU vil ikke behandle
klager ettersom
Eikernytt.no
ikke er medlem


Skjema for
personalia


Autodeler.co.no




TopBilDeler.co.no

www.autodoc.co.no

Eiendomsmegler
i Drammen

Casinopiloten.com

Nettcasino


www.Rexbo.no


Norske Casinoer

Norsk casino på nett


Bygg


Samferdsel


Norges Casino

Nettcasino





VIDEOINNSLAG


300 på paintball
turnering i Hokksund


Dramatisk berging
av stor mobilkran


Taket på Fiskum
kirke faller ned i biter


Torgkvartalet i
Mjøndalen åpnet


Store problemer med
vann på Ormåsen skole


Dramatisk husbrann
i Vestfossen


Miljøkveld for
Bolivia i Hokksund


Advarer mot stor
omsetning av hasj


Fair Play på
Ormåsen skole


Sliter med
sykkeltyverier


Ordfører Ann Sire
Fjerdingstad om
bussaken i Vestfossen


Laksesesongen 2013
startet fredag 25.05


Kåret til Årets
Herman 2013


Jens Stoltenberg
besøkte Nedre Eiker


Evakuerer på
Hokksund Camping


Årets russetog 2013


17. mai feiring
i Mjøndalen


17. mai feiring
i Hokksund


Hellefoss reddet
Oppstart etter pinse


14 år og satser
på bilcross


Trond Giske på
Loe Betongelementer


Gla-Dag 2013
i Skotselv


Markering av
8. mai i Hokksund


Sesongåpning på
Vestfossen Kunstlab.


Sesongåpning på
Nøstetangen Museum


1. mai markering
i Vestfossen 2013


Kvinne drept av
samboer i Krokstadelva


Bølgen & Moi vartet
opp under Damenes Aften


Moteshow for MIF
i Mjøndalen


Klubber fikk hjerte-
starter i gave


Allmøte for ansatte
ved Hellefoss og Vafoss


Steinberg ILs klubbhus
totalskadet i brann


Eiker Aktivitetssenter
på Hoensvannshotellet


Jubileumsforestillingen
Skjer'a? Fiskum Barne-
og Ungdomsteater


Stor brannøvelse
da låve ble antent


Kulturpanorama i
Hokksunds storstue


Trafikkulykke på
Horgen i Nedre Eiker


Nedre Eiker Barne- og
ungdomsteater - Peter Pan


Rein Alexander i
Vestfossen kirke


Kraftig front mot front
på E 134 i Mjøndalen


Grendemøte om
Hoensmarkas fremtid


Skidag i regi av HIL
på Hobbelstad


Gangvei skaper
strid på Røren


UKM i Øvre Eiker


MGP Jr. på
Røren skole


Lærere på kurs for
å lage økologisk mat


Kvinne påkjørt
av lastebil i Mjøndalen


UKM i Nedre Eiker


Bredtransport fra
Skotselv til Drammen


Aktiv åpning av
Aktiv Eikers kontorer


Russen stiller opp
for Kreftforeningen


Frida ødela et
normalt politiår i Eiker



En spydspiss i et grønt skifte
 18.07.17

Kongsberggruppen sier det slik: «Business as usual» er ikke et alternativ for å løse utfordringene verden står overfor. Det kreves nye måter å tenke på, nye samarbeidsformer, politisk vilje og en stor grad av teknologisk innovasjon». De har så rett så rett.

Artikkelforfatter Arne Nævra.
Etter et besøk flere av oss stortingskandidater hadde på Arsenalet i Kongsberg i regi av NHO i våres, var det vanskelig å ikke la seg imponere av mangfoldet, det teknologiske nivået, det internasjonale miljøet og ikke minst framtidstankene i denne næringsklyngen.

Mange samfunnsdebattanter og politikere har flittig tatt i bruk moteordet «grønt skifte». Men veldig få har klart å konkretisere begrepet og legge noe håndfast i det. Dessuten: hvem skal gå i bresjen, hvilke bransjer skal det gjelde og hvem skal finansiere utviklingskostnadene? Hvor mye omskolering skal til, og har Norge noen fortrinn?

Norge har sterke miljøer og mye kunnskap innen olje og gass, skipsfart, verftsindustri, vannkraft og fiske/fiskeoppdrett. Avstanden fra disse kunnskapene til kunnskap om for eksempel flytende vindmøller, lukkede, bærekraftige mærder for oppdrett, elektrisk drevne båter, vanningssystemer, renseanlegg (I-land/U-land) er veldig kort. I tillegg har vi sterke miljøer for elektronisk geoposisjonering og styring, miljøovervåking og meteorologi (bl.a. Svalbard).

Kongsberggruppen, med sine over 5.000 ansatte, hvorav en stor del ingeniører, er en av Norges desidert mest høyteknologiske og internasjonale teknologiklynger. De er inne i alle de nevnte industrigrener som Norge har kunnskap om, innen offshore, elektronisk styring, romfart, forsvar og annet.

Sammen med Statoil (eller hver for seg) kan Norge ta en førerrolle i en framtidsretta industri. Det skjønner selvsagt Kongsbergindustrien. De bruker om lag tre milliarder årlig på forskning og utvikling. Sammen med Steven Institute of Technology og Høgskolen i Sørøst-Norge har teknologibedriftene på Kongsberg bidratt til å etablere Nordens første mastergradsutdanning i faget systems engineering.

Kongsberg Innovasjon tenker bredt og har i tillegg til Kongsberggruppen med sterke bedrifter som TechnipFMC, Statoil, Kongsberg Automotive, Dresser-Rand, Semcon Devotek, KIWA, Vardar og SIVA for blant annet å utvikle grønn energi, energieffektive systemer osv.

Hva betyr dette konkret? For ikke lenge siden presenterte gjødselfabrikanten Yara verdens første elektriske og utslippsfrie containerskip som skal stå ferdig i 2020. Den vil erstatte 20.000 turer med containerbiler hver vei mellom fabrikken på Herøya i Porsgrunn og havna i Brevik.

Dette er det første fullelektrifiserte, førerløse fartøyet med nullutslipp i verden! Og det er Kongsberggruppen som skal levere all teknologien, med sensorer, kontroller, kommunikasjon og elektronikksystemer om bord i «Yara Birkeland». Det skal ikke mye fantasi for å skjønne at innen feltet autonome fartøy kan Norge ta en ledende rolle.

Et annet felt der Statoil/Kongsberggruppen kan bli en virkelig stor aktør er innen offshore vindkraft. Statoil fortsetter satsingen utenfor Storbritannia der vindmøller høyere enn Oslo Plaza settes ut i havet. De vil fortsette satsingen og opplyser sjøl at om 12-13 år vil minst 15-20 prosent av investeringene gå til fornybar energi. Kostnadene på bygging av havvindmøller har falt dramatisk de siste år, ja nå er kontrakter inngått der subsidiering ikke lenger er med.

I følge Norwegian Energy Partners vil Europa bruke rundt 250 milliarder i året på vindkraft innen fem eller ti år. Ikke minst er potensialet for norsk industri i flytende vindmøller veldig interessant, med tanke på våre kvalifikasjoner.

Statoil skal åpne verdens første pilotprosjekt for dette utenfor Skottland seinere i år. Men vi har ikke fått til noe utstillingsvindu for dette her hjemme ennå. Dette til tross for at Stortinget har bedt om det. Her vil SV være en pådriver. Det er ikke nok å henvise til Enova og Fornybar AS. Her må det håndfaste, øremerkede prosjektmidler til, i en helt annen skala – både for bygging og støtte den første tida. Ellers blir det bare fine formuleringer fra talerstoler eller i utredninger.

Ved vårt besøk i Kongsberggruppen var det særlig ett poeng deres talsmenn la vekt på: Vi må ha gode rammebetingelser for å utvikle oss! De konkretiserte to ting: bedre tilpasset fagopplæring / studier (som de sjøl er med på å utvikle) og gode kommunikasjoner. Da tenker de ikke først og fremst på trailere ut og inn. Nei, de tenker på ansatte som skal transporteres daglig. De etterlyser to tog i timen mellom Oslo og Kongsberg snarest mulig. Det vil togpartiet SV jobbe hardt for!

Arne Nævra
stortingskandidat Buskerud SV




Tips en venn om denne nyheten.
Til:    Fra:   

« Tilbake




 MENINGSMÅLING

Hvilke forhåpninger har du for det nye året?
Som i 2020
Bedre enn i 2020
Koronafri
Dårligere nn i 2020
Elendig
Langt bedre
Svar til nå: 250
Bedre enn i 2020: 34.80%
Dårligere nn i 2020: 8.80%
Elendig: 15.60%
Koronafri: 11.60%
Langt bedre: 4.00%
Som i 2020: 25.20%