![]() |
|
|
Øvre Eiker-budsjett uten store krumspring Av Roy Hansen, 24.10.18 Rådmannen i Øvre Eiker, Trude Andresen, la sammen med økonomisjef Leif-Arne Steingrimsen, fram forslag til budsjett for 2019 i dag. Det er et budsjett uten de store krumspringene selv om det dreier seg om en totalramme på 1,35 milliarder.
Det er med andre ord et meget stramt budsjett rådmannen legger på bordet for politikerne i dag. Her er det meste av investeringer utsatt til 2021 og 2022, for å gå i balanse. Budsjettet er gjort opp i null kroner - og heller ikke ei krone til fondsavsetninger. Men blakk er ikke kommunen. det står nå 86 mill. kroner på frie fond for å dekke uforutsette utgifter og hendelser.
Øvre Eiker er den kommunen i Buskerud som har nest størst vekst i folketallet. Det gir klare utfordringer i tjenesteproduksjonen for kommunen i tiden som kommer, men også noen fordeler i form av økte tilskudd. Øvre Eiker får neste år et veksttilskudd på 2,4 mill. kroner. Med de øvrige frie inntektene, rammetilskudd og skatteinntekter, utgjør dette en økning på 3,8 prosent. Statsbudsjettet har en forutsetning om en lønns- og prisvekst på 2,8 prosent, noe som betyr at kommunen har litt større romslighet - rent teknisk. Men det forutsetter at de enkelte seksjonene i kommunen holder en stram budsjettdisiplin. Mange utfordringer Med en befolkning som har passert 19.000 er det utfordringer i kø for Øvre Eiker. En av de større oppgavene internt i kommunen, blir etableringen av et kommunalt foretak som skal ta seg av bygningsmassen. Det blir en stor jobb å gjennomgå bygningsmassen, sette priser på leie og så sørge for at lokalene utnyttes mest mulig økonomisk i tillegg til at vedlikeholdet skal systematiseres bedre enn i dag. Øvre Eiker skal også gjennomgå skolestrukturen i kommunen. Det er allerede nedsatt et såkalt «oppgaveutvalg» og de har hatt sitt første møte. I løpet av ett år skal dette utvalget ha sett på, diskutert og kommet fram til et forslag som skal behandles politisk. Målet er å legge løpet for skoleutbygging og utvikling for fremtidens skole. En annen ting, som budsjettet ikke helt har tatt inn over seg, er de mange interkommunale samarbeidsprosjektene som Øvre Eiker har hatt med Nedre Eiker og Drammen. Her vil det komme store endringer i løpet av neste år, men de største, som renovasjon og brannvesen, ser ikke ut til å bli berørt. Mange mål Det mangler ikke på gode målsettinger i det fremlagte budsjettet. Her nevnes Hokksund som knutepunkt for kollektivtrafikk, vei og sykkel. Det skal lages en sentrumsplan for Vestfossen og livsmestring for barn og unge skal sikres gjennom et lag for god oppvekst. Det er også et mål om at vi skal klare oss selv, forsørge oss selv og bo lengst mulig hjemme i et trygt og godt hjem. Klarer vi det - er det mye å spare på de kommunale budsjettene. I tillegg skal det satses en del på velferdsteknologi som skal gjøre oss i stand til nettopp en tryggere alderdom. Vi blir nemlig langt flere eldre over 67 år i kommunen i årene fram til 2027 mens veksten i øvrig befolkning er så vidt over null. Ikke nye kutt Kutt som allerede er vedtatt i 2018-budsjettet vil bli videreført neste år, men det legges ikke opp til nye kutt. Det betyr at ingen står i fare for å miste jobben og det skal til og med ansettes fire nye lærere og fire nye årsverk i barnehagene for å oppfylle de nye bemanningsnormene. Sykefraværet i kommunen er også for høyt og det skal settes i gang et eget prosjekt der sentrale myndigheter skal kobles inn for å finne effektive løsninger. Men rådmann Trude Andresen understreker at sykefraværet ikke kan ses på for kommune som én enhet. Det er nemlig helse og omsorg samt barnehage og skolesektoren som trekker statistikken opp, mens det for kontor og andre ansatte ikke er noe høyere fravær enn normalt. Elevene i Øvre Eiker har begynt å få nettbrett til bruk i skolen og neste år er det enda flere som får nye brett. Det skal også innføres flere digitale hjelpemidler i helse- og omsorgssektoren. IKT-sektoren styrkes derfor med 750.000 kroner. Rådmannen har også funnet plass til styrking av helsestasjonen og skolehelsetjenesten og det skal lages en opptrappingsplan for psykisk helse og rus. I tillegg skal Eikertun få fire nye plasser ettersom sykehusene nå skal bruke samme praksis på utskriving av psykisk syke som de i dag gjør for andre pasientgrupper. Det kan bety økte kostnader for kommunene om de ikke er klare til å ta imot denne pasientgruppen etter utskriving. Innsparinger og økte priser Som nevnt er allerede vedtatte innsparinger i år videreført neste år. I tillegg kommer det generell prisstigning på 3,8 prosent på de fleste gebyrene. Unntak er SFO som øker med 250 kroner til 2.900 for en heltidsplass. Dette for å komme opp på selvkost. Det innføres i tillegg fakturagebyr på SFO og barnehage for å få flere brukere over på elektroniske løsninger. Andre sparetiltak er en nedtrapping på Eiken i Vestfossen på grunn av redusert behov her. Det er også en reduksjon i sosialhjelp da færre trenger dette i Øvre Eiker. Investeringer På investeringssiden er det satt opp et budsjett på nesten 97 mill. kroner og en post for utlån og forskuttering på 15 mill. - blant annet til startlån. På grunn av høy gjeld pr. innbygger med 55.393 (2017-tall) vil ikke rådmannen ta opp nye store lån til eksempelvis skoleutbygging i første del av tre-års perioden. Kommunen har satt egne handlingsregler for låneopptak og vil ifølge prognoser ikke komme under denne før i 2032. Investeringsbudsjettet er derfor redusert fra 238 mill. inneværende til vel 122 mill. neste år. Når det gjelder rentekostnader, har kommunen allerede sikret seg en fastrente på flere av lånene, og flere vil komme. For hvert prosentpoeng som den generelle renten øker, vil dette bety mellom åtte og ni millioner i økte rentekostnader, ifølge økonomisjef Leif-Arne Steingrimsen. Han må også finne mer penger de kommende årene da kommunens behov for finansiering går 17 mill. i underskudd om vi tar prognosene for inntekter opp mot utgifter fram til 2022. Last ned budsjettforslaget HER Last ned gebyrsatsene HER « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|