|
|
79 elever og seks ansatte i karantene i Drammen Av Redaksjonen, 21.10.20 Én elev ved Åskollen skole har fått påvist koronasmitte. 79 elever og seks ansatte settes i karantene fram til og med førstkommende mandag.
- Vi har gode rutiner for å holde klassene adskilt i skolehverdagen. Men 7. trinnet hvor den smittede eleven går, var på leirskole i forrige uke, og på leirskolen har hele trinnet hatt tett kontakt med hverandre på tvers av den ordinære klasseinndelingen, sier rektor Nina Krogh ved Åskollen skole.
Alle som var på leirskolen regnes derfor som én gruppe, og det er grunnen til at alle elevene som var med på leirskolen, nå må i karantene på grunn av dette koronatilfellet. Elevene får hjemmeundervisning Den smittede eleven har ikke vært på skolen denne uka, så det er ingen andre elever ved skolen som er blitt eksponert for smitte. De 79 elevene og de seks ansatte sitter i karantene til og med førstkommende mandag. Da har det gått ti dager siden de var sammen med den smittede eleven sist. Elevene på 7. trinnet, både de som settes i karantene og de som ikke var med på leirskolen, får hjemmeundervisning til og med førstkommende mandag. Følg med på symptomer Smittevernoverlege Einar Sagberg ber foreldre til barna som nå settes i karantene, om å være ekstra oppmerksomme på luftveissymptomer de nærmeste dagene. - Det er viktig at foreldrene følger med på om barnet utvikler symptomer som hoste, halsbetennelse, kortpustethet eller feber. I så fall defineres barnet som mistenkt tilfelle. Da skal smitteverntiltak som ved hjemmeisolering følges, og lege må kontaktes på telefon for videre vurdering. Det er da viktig at foreldrene opplyser om at barnet har vært nærkontakt av kjent koronasmittet, sier Sagberg. Smittevernoverlegen påpeker at som husstandsmedlem til en nærkontakt kan vi leve som normalt og gå på jobb, med mindre det utvikles feber eller luftveissymptomer og det påvises koronasykdom. Da må også husstandsmedlemmer i karantene ettersom de da vil regnes som nærkontakt av koronasmittet, melder kommunen i en pressemelding. « Tilbake |
|
MENINGSMÅLING
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|