![]() |
|
|
Elever skal ut og sjekke kunstgressbaner Av Roy Hansen, 18.09.17 Sist uke startet Forskningskampanjen 2017. I år skal elever fra hele landet undersøke hvordan det står til på kunstgressbanene i sitt nærområde og sende inn data til forskere. Det betyr en rekke Eiker-ungdommer på «forskningstokt».
I september og oktober skal over 20.000 elever fra hele landet forske på kunstgress og på de små gummiknottene som finner veien vekk fra banen og ut i naturen. Elevene skal undersøke hva slags gummiknotter det er på nærmeste bane, hvordan det ser ut rundt banen og hvor mye gummiknotter som blir med klær og sko etter at de har spilt fotball.
Alle skal registrere sine data på nettsiden til Forskningskampanjen og resultatene blir umiddelbart tilgjengelig for alle. Forskere fra NILU, Akvaplan-Niva, SINTEF og Havforskningsinstituttet skal bruke dataene elevene samler inn i sin forskning på hvordan gummigranulat fra kunstgress påvirker naturen. - Med Forskningskampanjen kan elevene bidra til ny kunnskap, og de får et innblikk i hvordan forskning foregår. For forskerne betyr elevenes innsats at de får hentet inn data det ellers ville vært vanskelig å skaffe. Vi synes det er supert at så mange elever har meldt seg til å gjøre denne viktige jobben, sier John-Arne Røttingen, administrerende direktør i Norges forskningsråd. Nesten 1.000 skoleklasser har meldt seg på kampanjen. Disse skolene deltar i Eiker - Killingrud Ungdomsskole - Nedre Eiker - 1 klasse. - Røren Barneskole - Øvre Eiker - 3 klasser. - Skotselv Skole - Øvre Eiker - 9. trinne og Mellomtrinnet. - Vestfossen Ungdomsskole - Øvre Eiker - 8. - 9. og 10. trinnet. Fakta - Forskningskampanjen arrangeres hver høst i forbindelse med Forskningsdagene. - Forskningskampanjen skal gi barn og unge innblikk i hvordan forskning foregår og gi elever en mulighet til å bidra til forskning som er viktig for samfunnet. - Elevene skal samle inn data forskere har bruk for. - Forskningskampanjen er et samarbeid mellom Forskningsrådet, Miljolare.no og et forskningsmiljø som skifter fra år til år. - Tidligere tema for Forskningskampanjen har blant annet vært meitemark, skolemat, innetemperatur og skyer. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|