![]() |
|
|
Fylket tar ansvar for å få ny Jutebru Av Roy Hansen, 06.01.10 1. januar tok fylkene over ansvaret for de fleste riksveiene her i landet med unntak av dem som inngår i stamveinettet. I Buskerud betyr det at fylket nå får 600 kilometer med dels dårlig vedlikeholdte veier å drifte. Men det betyr også at den beryktede Jutebrua i Vestfossen skal erstattes med ny undergang. ![]() Jutebrua i Vestfossen er snart historie. I løpet av 2013 skal ny bru stå ferdig om alt går etter planen. Totalt er det satt av 39 mill. kroner til ny bru med tilstøtende veier. (Foto: Vikipedia) Overføringen av ansvar fra stat til fylke er dermed meget gode nyheter for alle som har kjempet i årevis for å få utbedret den meget trafikkfarlige Jutebrua i Vestfossen. I dag kunne nemlig fylkesordfører Roger Ryberg bekrefte at det kommer en ny bru i Vestfossen som er i henhold til dagens standarder. - Det er bevilget 24 mill. kroner i 2012 og 15 mill. kroner i 2013 for å få denne brua på plass, og det bør være godt nytt for alle i Vestfossen og Eiker. Uten denne reformen er jeg redd det ikke hadde blitt noen ny bru i overskuelig fremtid, sier Ryberg til Eikernytt.no. Han frykter ikke at Buskerud Fylkeskommune nå har tatt over et veiansvar som vil loppe fylket for mer penger enn tiltenkt. For 2010 har fylkeskommunen bevilget 544 mill. kroner til drifting av til sammen 1.800 kilometer med fylkesvei. I handlingsprogrammet for 2010 til 2013 er det satt av hele 2,19 milliarder kroner. Det skal være nok til å stoppe forfallet av fylkesveien - og kanskje ruste opp noen få kilometer. Det er med andre ord flere som kan være optimistiske med omleggingen som skjedde 1. januar og som ble presentert under en iskald markering ved Øvre Sund i Drammen i dag. Pengene som nå skal legges i veivedlikehold kommer blant annet fra et rentefritt lån fra staten på 92 mill. kroner årlig i fire år. Men selv om den enorme satsingen trolig vil hindre mer forfall, er det altså ikke rom for store forbedringer over hele veinettet. Ikke stamveier eller europaveier Rv. 35 mellom Hokksund og Åmot og videre mot Gardermoen blir ikke berørt av omleggingen. Det gjør heller ikke den videre utbyggingen av E 134 gjennom Kongsberg. Her er det fortsatt staten som står ansvarlig, og med dagens finansieringssystem, er det lite som tyder på en forsering av disse prosjektene. Selv om det er fylkeskommunen som nå står som eier av de fleste veiene i fylket, er det Statens Vegvesen som fortsatt skal være den faglige veimyndighet. Det er i lengre tid jobbet med en samarbeidsmodell slik at det ikke skal bygges opp doble organisasjoner. Men det er opprettet en egen samferdselsavdeling i fylket som skal ledes av Gro Ryghseter Solberg fra Nedre Eiker. Hun tiltrer 1. februar i den nye jobben. ![]() Fylkesordfører Roger Ryberg (t.v.) og regionveisjef Andreas Setsaa gratulerte hverandre med godt samarbeid så langt i forbindelse med at fylket nå har tatt over ansvaret for enda 600 km riksveier. ![]() Øvre Sund bru er trolig distriktets kaldeste og sureste arbeidsplasser om dagen. Og det var nettopp her fylket valgte å legge markeringen av at de nå tar ansvar for den nye brua og resten av fylkesveiene. Roger Ryberg og Andreas Setsaa smilte tappert i den bitende kulden. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|