![]() |
|
|
Aksjonsgruppe imøtegår oppslag i Aftenposten Av Roy Hansen, 15.01.16 Aksjonsgruppa for bevaring av Steinberg stasjon er lite fornøyd med Aftenpostens oppslag skal vi dømme etter en pressemelding de sendte ut i går. Det strides om bruken av stasjonen – noe som er viktig for dens videre eksistens.
Her er pressemeldingen til aksjonsgruppa i sin helhet og opplysningene står for deres regning:
Mange ble svært forbauset når Jernbaneverket og NSB valgte å nedlegge Steinberg Stasjon for tre år siden. Av de stasjonene som ble rødlistet var Steinberg Stasjon i en egen klasse når det gjaldt passasjerer. 3.576 tok toget i måneden i snitt, noe som forteller at toget er mye brukt og et viktig tilbud for befolkningen i en stor pendlerkommune som Nedre Eiker. Etter et stort lokalt engasjement så ble det bestemt at stasjonen bare skulle stenges midlertidig for opprustning. Jernbaneverket prøvde seg på en omkamp og ville ha stasjonen permanent stengt, men heldigvis så tok politikerne til fornuft og vedtok en prøvedrift som nå er i gang. Aftenposten fokuserer i sin artikkel 7. januar 2016 på at det er brukt 140 mill. statlige kroner for å gjenåpne stasjonen. Dette er ikke en riktig framstilling. Det meste av kostnadene er brukt på ny undergang i Rødgata ved Gulskogen og på sporarbeider i Hokksund. Begge prosjektene hadde kommet uavhengig av Steinberg Stasjon. Begge bedrer sikkerheten og punktligheten på hele strekningen. I en telling av passasjerer for oktober 2015 blir det i samme artikkel slått stort opp at færre bruker toget etter gjenåpning. Det er sikkert helt riktig at 3.062 tok toget fra Steinberg i oktober. Dette er svært gode tall, tatt i betraktning at stasjonen bare har vært i drift i snaue to måneder. På to måneder har 3.062 endret sine reisevaner etter at stasjonen har vært stengt i tre år, det er rett og slett imponerende! Det tar tid å endre folks reisevaner, noe som befolkningen på Steinberg har gjort veldig raskt. Det forteller at det er behov for stasjonen, og at det er helt riktig å åpne den på permanent basis. Det er også litt merkelig at Aftenposten fokuserer på passasjertallene for oktober 2015 og ikke november 2015, som også er klare. Tallene fra november viser en vekst på 720 passasjerer i forhold til det året stasjonen ble nedlagt, noe som igjen viser at folk bruker stasjonen. Det er også viktig å merke seg at Europavei 134 som er hovedveien i området, sliter med stor trafikkbelastning og mye kø i rushtiden. Gjenåpningen av Steinberg Stasjon reduserer trafikkbelastningen, noe som er viktig sett i et miljømessig perspektiv siden en stor del av befolkningen på Steinberg pendler som resten av kommunen. Aftenposten lager også et poeng at klokken 12.00, når de tok toget på strekningen og sjekket Steinberg, så gikk to personer av i retning Drammen og én person av i retning Kongsberg. På denne tiden av dagen er det generelt svært lav trafikk, også på andre langt større stasjoner. Dette gjør at bildet Aftenposten skaper blir lite representativt. Vi er veldig glad for at Aftenposten nå er interessert i Steinberg Stasjon, men når vi jobbet med gjenåpning av stasjonen var de overhodet ikke interessert i saken. Meldingen da var at dette var en lokal sak og ikke aktuelt for Aftenposten. Alle som har vært involvert i gjenåpningen av Steinberg Stasjon har all grunn til å være fornøyd med utviklingen. Det viser seg at det var helt riktig å gjenåpne stasjonen. Antall reisende er over all forventning og økende, – og det er heller ingen åpenbare forsinkelser på linjen som kan lastes at stasjonen ble gjenåpnet. Aksjonsgruppa har også støtte fra Steinberg velforening. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|