![]() |
|
|
Vil bygge verdens høyeste kunstverk i Hokksund Av Roy Hansen, 11.04.14 Hokksund skal settes på kartet en gang for alle. Det kan skje med verdens høyeste kunstverk - en byste av kunstneren Morten Viskum på en sokkel som er hele 61 meter høy. Kunstneren har fått med seg Loe Rørprodukter på ideen.
Sist Morten Viskum forsøkte seg med et forslag for «Kunst omkring i kring», var for Hellik Teigen. Da ville den omstridte og profilerte kunstneren fylle rundkjøringen på E 134 ved Loesmoen med skrapjern og ei ku, men da satte bedriften foten ned.
Det gjorde derimot ikke Lars Kristoffer Loe da han fikk seg presentert planene for verdens høyeste kunstverk på en sokkel. Og det skjedde til alt overmål på 1. april. I dag ble planene for kunstverket, som skal plasseres i rundkjøringen på Rv. 35 ved Sundmoen, presentert. Denne rundkjøringen var opprinnelig reservert til Hokksund Vest Utvikling. På grunn av grunnforholdene lot det ikke gjøre å bygge den vel 60 meter høye betongrørsøylen i den ledige rundkjøringen på Skotselvveien. Kunst omkring i ring Som kjent har Øvre Eiker kommune tatt mål av seg å utsmykke samtlige rundkjøringer gjennom Hokksund. Dette som et ledd i prosjektet Forbilde 2105. Her er målsettingen å koble kunstnere i kommunen med næringslivet for å skape en felles plattform og økonomisk vekst for begge parter. Det var kommunen ved kultursjef Lidia I. Myhre som «spleiset» Morten Viskum og Lars K. Loe i denne saken. Møtet som kom i stand 1. april, var langt fra en aprilsnarr, og Morten Viskum ble ifølge ham selv, godt mottatt av folk med et åpent sinn. - Jeg har aldri opplevd at en så vidt høytsvevende idé har blitt så godt mottatt på første møte, sier Morten Viskum. Han har fått grønt lys av bedriften til å jobbe videre med planene, men det er mange praktiske ting som må løses før en slik statue kommer på plass. Byggemeldes Et tårn på vel 60 meter skal blant annet byggemeldes. Og det er en rekke hensyn de må ta. Luftfartsverket kommer garantert til å ha et ord med i laget på grunn av flyplassen og det er ikke usannsynlig at lokale politikere vil mene noe i sakens anledning slik de gjorde med høyhusplanene for en del år siden. Statens Vegvesen er derimot positive til skulpturen, men kommer til å sette en del krav. Blant annet må den enorme søylen forankres godt nok til å tåle et sammenstøt fra en lastebil. Den skal i tillegg lyssettes og her har lokale elektrofolk allerede startet tankeprosessen. ![]() Morten Viskum presenterte de spenstige planene og viste hvor høyt dette tårnet med betongrør blir sammenlignet med Oslo rådhus. Trappes ned Med sine vel 60 meter, må fundamentet til steinen og bysten på toppen, trappes ned av hensyn til vekt og vind. Kunstverket av betongrør blir nemlig like høyt som rådhuset i Oslo. Fundamenteringen vil måtte skje ved at det støpes en enorm sokkel under dagens rundkjøring og den nederste ringen eller to på 3,6 meter i diameter, vil måtte fylles med betong for å tåle påkjenningen av en kollisjon. Hvis ikke kan hele tårnet velte og forårsake stor skade på omkringliggende bygninger og ikke minst folk som jobber og ferdes der. Hele konstruksjonen kan komme til å veie så mye som 1.000 tonn. Kunstverket er beregnet til ca. 300 tonn medregnet rørelementene og steinen på toppen med bysten av Morten Viskum. Bakgrunnen for at det ble Viskum selv som skal rage høyt over Hokksund, har ifølge kunstneren selv den forklaring at Lars Loe ikke ønsket sitt ansikt der. Dessuten er det ingen som vil kunne se hvem det er uansett. Til det er statuen for høy. Ferdig neste vår Dersom alt går etter planen og at byggverket blir godkjent i alle instanser, er meningen at det skal stå ferdig neste vår på denne tiden. Det som vil ta tid og som byr på en utfordring, er bygging av fundamentet mens det passerer over 10.000 biler i døgnet forbi stedet. Video med intervju av kunstner og oppdragsgiver kommer her i kveld. ![]() Det var stort mediaoppbud på Loe Rørprodukter da planene ble presentert i dag. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|