![]() |
|
|
Fylkesveier i forfall 25.08.09 Forfallet på fylkesveiene i Buskerud er betydelig. Statens veivesen beregner forfallet til 1.460 millioner, pluss merverdiavgift. Forfallet går ut over både trafikksikkerhet og fremkommelighet.
Det foreslås en ramme til investeringer på 44 millioner kroner pr år, en reduksjon på ca 30 prosent i forhold til investeringer i årene 2002-2005. Rammen til drift og vedlikehold er 80 millioner kroner. Disse rammene er helt utilstrekkelig i forhold til de utfordringer man står overfor, og vil i følge Statens vegvesen ikke være tilstrekkelig til å stanse ytterligere forfall på fylkesveinettet.
Fra 2010 vil Buskerud Fylkeskommune overta 610 km av tidligere riksveier fra staten. Veiloven hadde en bestemmelse om at veier skal ha godt vedlikeholdsmessig standard ved overdragelse. Fordi de riksveier som skal overføres til fylkeskommunene har et enormt vedlikeholdsetterslep, fikk det rødgrønne flertall endret veiloven, slik at veiene blir overført fylkeskommunene i uendret elendig forfatning. Buskerud Fylkeskommune får således overført manglende vedlikehold på 1.000 millioner kroner. Statens kompensasjon for dette anslås til 278 millioner kroner pr år, noe som i følge Statens vegvesen er nok til å holde forfallet på dagens nivå, men langt fra tilstrekkelig til å ta igjen manglende vedlikehold. Positivt for Øvre Eiker er det at midler til Jutebrua nå er inne i handlingsprogrammet. Forutsetningen for dette er at finansieringen av planen sikres, og det betyr at vi bør få en ny regjering med et langt mer offensivt syn på samferdsel. Den rødgrønne regjeringens svikter altså fylkesveiene. Det heter seg at posten skal frem: Det skal også helsetjenester, varetransport, næringsliv i stort og smått – og folk flest, som skal på jobb eller til skolen, til konserter eller til fjells. Investering i samferdsel er en langsiktig investering, og krever langsiktig tenkning hos politikerne. Den rødgrønne regjeringen viser ingen slik langsiktighet. Høyre forslår bevilgninger til samferdselssektoren som er 40 prosent større enn regjeringen, i tillegg foreslås et vedlikeholdsfond på 50 milliarder kroner hvor årlig avkastning skal gå til vedlikehold på transportsektoren. I tillegg vil Høyre at offentlig sektor samarbeider med private, og på det viset får vi bygd veier langt raskere enn i dag og vi får mer vei for pengene. Forskjellen mellom Høyres og de rødgrønnes satsing på samferdsel er således betydelig. Hans Kristian Sveaas, Øvre Eiker Høyre « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|