![]() |
|
|
Lading av elbiler krever elanlegg i god stand Av Redaksjonen, 02.10.12 Elbilen er en relativt høy effektforbruker av strøm under lading, sett i forhold til andre elektriske apparater vi omgir oss med. 33 prosent av norske boliger har elanlegg som er beregnet for et forbruk tilsvarende en bolig på 70-tallet. Feil i det elektriske anlegget kan i ytterste konsekvens føre til brann og personskade på grunn av varmegang.
- Det er viktig å sørge for at lading foregår på en trygg måte. Det å lade en elbil ved å benytte originale ladeledninger skal i seg selv være trygt så lenge ledningen ikke er skadet. For en bolighusholdning er elbilen en beskjeden forbruker av energi, men den vedvarende effekten over tid ved lading er en ny og krevende operasjon for elanlegget, sier Terje Hanssen, teknisk direktør i NELFO.
Mange elanlegg er ikke dimensjonert med tanke på høy vedvarende belastning og kan medføre varmgang og branntilløp. Det er derfor viktig at vi forsikrer oss om at elanlegget holder forskriftsmessig standard og foretar en elkontroll av anlegget. - Unngå bruk av skjøteledning. Lading med skjøteledning eller adaptere må kun foretas i spesielle tilfeller, ikke som permanent løsning. Det er viktig å sikre at utstyret ikke har skader og at det er dimensjonert for den ladestrømmen som benyttes, sier Hanssen. Har du behov for raskere lading enn 10A-ladeledning, bør du kontakte en elinstallatør for et dedikert ladeuttak for elbil, samtidig med en sjekk av tilhørende sikringskurs og kontroll av sikringsskapet. Mange branner starter der på grunn av langvarig overbelastning. Fakta NELFO - Foreningen for EL og IT Bedriftene, er en bransje- og arbeidsgiverorganisasjon i Norsk Teknologi som er en landsforening i NHO. NELFO organiserer 1.450 medlemsbedrifter som omsetter for ca. 32 milliarder kroner og har ca. 28.500 ansatte. NELFO har 27 lokalforeninger som dekker hele landet. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|