![]() |
|
|
Ny E134 endelig åpnet etter nesten 10 års arbeid Av Roy Hansen, 03.07.20 Samferdselsminister Knut Arild Hareide kunne sammen med fylkesordfører Roger Ryberg klippe snora for den nye E134 mellom Damåsen og Saggrenda i ettermiddag. Det betyr en langt bedre trafikksituasjon gjennom Kongsberg og kortere reisevei for alle som skal til Vestlandet.
Statsråden og prosjektlederen var assistert av varaordfører Bente S. Kleven i Øvre Eiker og ordfører Kari Anne Sand fra Kongsberg. Selv om åpningen foregikk i Kongsberg, ble det også markert hvilken betydning dette har for trafikken fra Øvre Eiker.
Det ble også markert at veistrekningen mellom Mjøndalen og Hokksund nå står ferdig og at den ble åpnet for normal trafikk et par timer før selve åpningen i Kongsberg. Det skjedde et halvt år før tidsplanen, noe både statsråd og de andre talerne var spesielt glade for. Med starten på fellesferien i dag kunne ikke veiåpningen komme på et bedre tidspunkt. Det var nemlig meget stor trafikk - både gjennom Eiker-bygdene og gjennom Kongsberg. Det gjenstår fortsatt noen arbeider på sideprosjekt her og dette vil nok prege trafikksituasjonen i tiden som kommer. ![]() Nederst i Sellikdalen - i rundkjøringen med det store kunstverket laget på Fiskum Plate- og Sveiseverksted, foregikk den offisielle åpningen av den nye E134 mellom Damåsen og Saggrenda. Viktig milepæl - Det er en viktig milepæl når vi i dag åpner to viktig veistrekninger på E134 som stamvei mellom Øst og Vest. Veiene er ikke bare viktige for persontransport, men gir også et løft for næringslivet i regionen, sa varaordfører Bente S. Kleven under sin tale. Hun håpet at statsråden hadde fått med seg at Langebru nå er en flaskehals på E134 og at han ikke ble forsinket på veien tilbake. Kanskje et lite hint om at det snart må gjøres noe med forbindelsen videre til Rv. 35. ![]() Statsråd Knut Arild Hareide ankommer sammen med Kongsberg-ordfører Kari Anne Sand og prosjektleder Tom Hedalen. Spesiell sommer Under sin tale trakk Hareide fram den spesielle situasjonen vi nå har med korona-tiltakene som gjør at de fleste kommer til å feriere i eget land. Det betyr en større belastning på veinettet her hjemme. - Jeg håper vi holder avstand og tar hensyn til hverandre - også i trafikken, sa Hareide. Han understreket også viktigheten av denne nye veien gjennom Kongsberg for miljøet i byen. Samtidig kunne han glede seg over at dette var hans vei hjem. Hareide karakteriserte veiprosjektet som et kinderegg. - Det gir bedre trafikksikkerhet, mindre støy og bedre luft i byen, sa han. ![]() Fylkesordfører i Viken og mangeårig ordfører i Buskerud, har stått i bresjen for å få til denne veien. Det var statsråden klar over. Det har lenge vært et krav om at bomstasjonen på Saggrenda skal flyttes nærmere Notodden slik at lokalbefolkningen i Kongsberg slipper noe billigere unna. For det er friske bomstaser på den nye veien. Hareide kunne derfor komme med en god nyhet til alle på Kongsberg i dag ved å fortelle at bommen nå flyttes nærmere grensen til Notodden. I likhet med de andre talerne, takket Hareide for jobben som er gjort på alle plan, fra politikere lokalt, til fylkesordførere og alle som har bidratt for å få denne veien planlagt og ikke minst bygget etter at spaden ble satt i jorden juni 2015. ![]() Kunstverket i rundkjøringen blir helt klart et blikkfang. I dag ble det brukt som kulisse under den offisielle åpningen med taler av blant annet samferdselsministeren. Et stort og krevende prosjekt - Fra reguleringsplanen ble vedtatt i Øvre Eiker og Kongsberg kommune i 2012, til første spadetak ble tatt i juni 2015, og nå til åpningsdato 3. juli må jeg si det har vært litt av en reise og jeg er stolt av hva vi har fått til, påpeker Hedalen. Det har vært en lang prosess fra start til slutt, med mange involverte. - Det har ikke vært et teknisk komplisert prosjekt, men et krevende et. Hovedsakelig på grunn av størrelsen og at det bygges i et tett befolket og trafikkert område. På det meste har det vært mer enn 600 personer inne og jobbet med denne veien, konstaterer prosjektlederen for en av Norges største veiprosjekter. ![]() Kongsberg slo på stortromma i dag - bokstavelig talt. Det sørget disse guttene for. Fakta om prosjektet Den nye E134 starter ved Damåsen i Øvre Eiker kommune. Derfra går veien fram til Diseplass like sør for dagens E134. Veien går videre i Kongsbergtunnelen under Gamlegrendsåsen og kommer ut ved Tislegård. Her knyttes nye E134 sammen med Gomsrudveien og krysser Lågen over til Sellikdalen. Det blir bygd en rundkjøring for å knytte sammen Kongsberg Teknologipark og dagens E134/Sandsværveien. Fra Sellikdalen går ny E134 inn i Svartåstunnelen som svinger sørover mot Trollerudmoen. Der bygges det en rundkjøring mot eksisterende E134. Ny E134 går videre mot Moane og inn i tunnel som kommer ut før den krysser over dagens E134. Veien går så videre over Kobberbergselva gjennom Saggrenda sør, videre i tunnel i Saggrenda vest, før den går sammen med eksisterende E134 ved Kopparvollane. Hovedstrekningene i veiprosjektet E134 Damåsen - Saggrenda er: E134 Damåsen–Tislegård E134 Myntbrua–Trollerudmoen E134 Trollerudmoen–Saggrenda Prislappen på dette veiprosjektet er på nærmere fem milliarder kroner. 60 prosent av dette må bilistene betale gjennom bompenger. ![]() Snorklipping må til for en så fin og ny vei. Fra venstre ser vi Kari Anne Sand, Roger Ryberg, Knut Arild Hareide og Bente S. Kleven. ![]() Den første bilen som ble sluppet inn på den nye veien ble feiret med blomster. Knut Arild Hareide kunne overrekke buketten til Per Otto Wold og kona som skulle over til Vestlandet. ![]() Varaordfører Bente S. Kleven og kommunalsjef Morten Lauvbu kunne glede seg over veiåpningen - ikke minst gjennom Eiker-bygdene. ![]() Tidligere på dagen hadde Statens Vegvesen sammen med entreprenøren Marthinsen og Duvholt og konsulenten Rambøll en egen markering av at E134 Mjøndalen - Langebru ble ferdig nesten et halvt år før tiden. (Foto: Kjell Wold) « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|