![]() |
|
|
Løsning for fylkesveiene Av Redaksjonen, 16.08.07 Samferdselspolitikk er kanskje ikke det området med størst ideologiske spenninger, men de politiske partiene velger forskjellig i prioriteringer. Offentlig kontra privat ansvar - sentrale strøk kontra distrikt - mellom transportformer og finansieringsløsninger.
For Senterpartiet er samferdsel det viktigste satsingsområdet for et styrket næringsliv og distrikt. Målet er et likeverdig tilbud i hele landet og et sammenhengende transportsystem. Det betyr riks- og stamveier, men også fylkesveier og kommunale veier.
Senterpartiet i regjering har prioritert en økning i satsing på samferdsel, særlig for veisektoren. Statsbudsjettet for 2007 har en økning på to milliarder kroner i forhold til Bondevik-regjeringens budsjettframlegg for 2006. Fylkeskommunen har direkte ansvar for fylkesveiene. I Buskerud betyr det 1.170 km vei. I Buskerud har Senterpartiet kjempet for en økning i budsjettmidla, og vi vil låne 100 millioner kroner over fire år til ekstrasatsing. Nå i sommer har Senterpartiet tatt initiativ til ytterligere satsing med fem milliarder kroner som skal øremerkes dekkeforsterkning. Men det er et enormt etterslep; bare på fylkesveiene i Buskerud er det beregnet til 820 millioner kroner. Landsstyret i Senterpartiet har derfor vedtatt å gå inn for en statlig rentestøtteordning for fylkesveitiltak. Det er om lag samme ordning som for skolebygg og kirkebygg. Det betyr altså at staten dekker renteutgifter til lån innenfor en ramme. Ved for eksempel 5 prosents rente vil en statlig rentestøtte på 100 millioner kroner utløse investeringer på 2 milliarder kroner. Ved normal fylkesfordelte rammer, vil det si 100 millioner til Buskerud. Om vi setter dette som mål, kan etterslepet være hentet inn i løpet av 8 – 10 år. Det må være en forsiktig, men realistisk ambisjon. Nils Peter Undebakke Fylkesordførerkandidat for Buskerud SP « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|