Eikernytt logo - Til hovedsiden
  Din lokalavis på nettet  fredag 22. januar 2021
Send oss dine tips!
 

  FØRSTESIDEN

   NYTT


Generelle nyheter
Gratulasjoner
Lokale nyheter
Kultur
Næringsliv
Politikk
Kommunevalg 2007
Fylkestingsvalg 2007
Valg 2009
Valg 2011
Valg 2013
Valg 2015
Valg 2017
Valg 2019
Valg 2021
Minneord
Personalia
Sport
Kronikker
Politiske leserinnlegg
Leserinnlegg
Nye lokale bøker
Aktiviteter
Tapt og funnet
Fylkesnyheter
Foreninger
Sponsede artikler
Musikknyheter
Filmanmeldelser
Lesernes bidrag

   AKTUELT
Kongsberg og Eiker Tingrett
Det skjer i Eiker
Nye Eiker-borgere
Politidøgnet
Smånytt fra tidligere Nedre Eiker
Smånytt fra Viken
Smånytt fra Øvre Eiker
Smånytt om sport
Anmeldte dødsfall i Nedre Eiker
Anmeldte dødsfall i Øvre Eiker
Dikt og andre ting
Fakta om Nedre Eiker
Fakta om Øvre Eiker
Fiskum Grendeutvalg
Hokksund Byutvalg
Ormåsen Grendeutvalg
Røren Grendeutvalg
Skotselv Grendeutvalg
Vestfossen Grendeutvalg
Været i Eiker-bygdene
Fotogallerier
Lesernes egne bilder
 
Bestill bilde
Søk i databasen:

Arkiv
   MARKEDSPLASSEN
Arbeidsmarkedet
Bekjentgjørelser
Bekjentgjørelser NE
Bekjentgjørelser ØE
Boligmarkedet
Firmaguiden
Helse- og velværeguide
Håndverksguiden
Torget
Send inn annonse

  EIKERNYTT.NO

Annonser
Gaver til Eikernytt.no
Kontakt oss
Om oss
Videoarkivet
   

   ANNET
Lenker
Tips oss
Roy's Pressetjeneste
 
Utviklet av InBusiness AS


PFU vil ikke behandle
klager ettersom
Eikernytt.no
ikke er medlem


Skjema for
personalia


Autodeler.co.no




TopBilDeler.co.no

www.autodoc.co.no

Eiendomsmegler
i Drammen

Casinopiloten.com

Nettcasino


www.Rexbo.no


Norske Casinoer

Norsk casino på nett


Bygg


Samferdsel


Norges Casino

Nettcasino





VIDEOINNSLAG


300 på paintball
turnering i Hokksund


Dramatisk berging
av stor mobilkran


Taket på Fiskum
kirke faller ned i biter


Torgkvartalet i
Mjøndalen åpnet


Store problemer med
vann på Ormåsen skole


Dramatisk husbrann
i Vestfossen


Miljøkveld for
Bolivia i Hokksund


Advarer mot stor
omsetning av hasj


Fair Play på
Ormåsen skole


Sliter med
sykkeltyverier


Ordfører Ann Sire
Fjerdingstad om
bussaken i Vestfossen


Laksesesongen 2013
startet fredag 25.05


Kåret til Årets
Herman 2013


Jens Stoltenberg
besøkte Nedre Eiker


Evakuerer på
Hokksund Camping


Årets russetog 2013


17. mai feiring
i Mjøndalen


17. mai feiring
i Hokksund


Hellefoss reddet
Oppstart etter pinse


14 år og satser
på bilcross


Trond Giske på
Loe Betongelementer


Gla-Dag 2013
i Skotselv


Markering av
8. mai i Hokksund


Sesongåpning på
Vestfossen Kunstlab.


Sesongåpning på
Nøstetangen Museum


1. mai markering
i Vestfossen 2013


Kvinne drept av
samboer i Krokstadelva


Bølgen & Moi vartet
opp under Damenes Aften


Moteshow for MIF
i Mjøndalen


Klubber fikk hjerte-
starter i gave


Allmøte for ansatte
ved Hellefoss og Vafoss


Steinberg ILs klubbhus
totalskadet i brann


Eiker Aktivitetssenter
på Hoensvannshotellet


Jubileumsforestillingen
Skjer'a? Fiskum Barne-
og Ungdomsteater


Stor brannøvelse
da låve ble antent


Kulturpanorama i
Hokksunds storstue


Trafikkulykke på
Horgen i Nedre Eiker


Nedre Eiker Barne- og
ungdomsteater - Peter Pan


Rein Alexander i
Vestfossen kirke


Kraftig front mot front
på E 134 i Mjøndalen


Grendemøte om
Hoensmarkas fremtid


Skidag i regi av HIL
på Hobbelstad


Gangvei skaper
strid på Røren


UKM i Øvre Eiker


MGP Jr. på
Røren skole


Lærere på kurs for
å lage økologisk mat


Kvinne påkjørt
av lastebil i Mjøndalen


UKM i Nedre Eiker


Bredtransport fra
Skotselv til Drammen


Aktiv åpning av
Aktiv Eikers kontorer


Russen stiller opp
for Kreftforeningen


Frida ødela et
normalt politiår i Eiker



Trasévalg for ny Rv. 35 ikke på planen

Av Roy Hansen
,  01.09.10


Rundt 70 grunneiere og andre interesserte møtte opp til informasjonsmøte om ny Rv. 35 mellom Hokksund og Åmot tirsdag kveld. Men dem som trudde det skulle diskuteres trasévalg, ble sørgelig skuffet. Ikke før om tre - fire år er det klart for den diskusjonen. Veien kan tidligst stå ferdig om 10 år.



Ordfører Ann Sire Fjerdingstad følger med fra sidelinjen mens Gun Kjenseth orienterer om planleggingsfasen for de rundt 70 frammøtte på rådhuset tirsdag kveld.



Den ulykkesbelastende Rv. 35 mellom Hokksund og Åmot engasjerer folk. Tirsdag kveld var en rekke grunneiere, lag og organisasjoner invitert til et informasjonsmøte i forbindelse med den planlagte veien. Ordfører Ann Sire Fjerdingstad, Morten Lauvbu og Gun Kjenseth fra kommunen stilte opp.

Konseptvalgutredning. Det ordet ble hyppig brukt under møtet. Det er nemlig ikke bare å sette noen streker på et kart og starte byggingen. I løpet av høsten og vinteren skal det lages en slik konseptvalgutredning - en utredning som etter en uavhengig kvalitetssikring, skal opp til behandling i regjeringen. Først når den er vedtatt her, kan innbyggerne i Øvre Eiker føle seg rimelig trygge på at det blir bygget en ny vei om en del år.

Mye arbeid gjenstår
- Jeg har lært en ting som politiker og det er at ingenting er helt sikkert. Det gjenstår mye arbeid før vi kan si med sikkerhet at vi får en ny vei, sa ordfører Ann Sire Fjerdingstad. Hun mente det var viktig med en grundig utredning nå slik at de fikk gehør for konseptet både i Statens Vegvesen og i regjeringen.

Det var lite nytt som kom fram på møtet, men en viktig forutsetning var ny, nemlig at det nå ikke bare snakkes om utredning av en vei fra Hokksund til Åmot, men helt til Jevnaker. Mens Øvre Eiker og Modum har sagt et foreløpig ja til bompengefinansiering, er ikke det situasjonen lenger opp i dalen. Det kan i verste fall velte hele prosjektet, da det er en klar forutsetning fra myndighetenes side å finansiere det meste med bompenger.

Og nettopp bompenger og muligheten til å ta inn mest mulig, blir trolig også en viktig brikke i valget av selve traseen. Det er nemlig klare føringer fra Statens Vegvesen om at det ikke skal være mulig å «snike» seg unna ved å kjøre på andre veier som går parallelt med den nye veien. Å bruke dagens trasé eller store deler av den synes derfor som det mest opplagte valg sett med vegvesenets øyne.

Stor trafikk - og økende
Trafikken langs Rv. 35 ligger i dag på mellom 11.000 og 12.000 biler daglig. Trenden er økende trafikk og det tilsier at det må bygges en fire-felts vei i hvert fall på deler av strekningen.

Det betyr en bred vei og mange tøffe valg å ta i den kommende planleggingen. - Vi får ikke denne veien uten å måtte fire på noen krav, sa Morten Lauvbu.

Det haster med å få på plass denne konseptvalgutredningen. Planen er at den skal være ferdig i februar slik at prosjektet kommer inn i neste rullering av Nasjonal Transport Plan - NTP. Det er nemlig en forutsetning for å skaffe nok penger til den videre planleggingen og til syvende og sist byggingen.

Bompenger og trasévalg
I salen satt det en rekke grunneiere og andre som blir berørt av veien. De ville vite blant annet om trasévalg og om de ville bli direkte berørt. Men noe svar på dette fikk de ikke under tirsdagens møte. Andre igjen var mer interessert i bompengefinansieringen som er satt som en forutsetning for i det hele tatt å starte planleggingen av den nye veien.

Andre igjen sa at vi nå måtte ta lærdom av tabben som ble gjort med E 134 og Fv. 282 ved å legge veien langs elva. Atle Tærum var en av dem som mente at veien måtte vekk fra elva og bruke minst mulig av dyrket mark for å bevare det unike miljøet langs elva.

Også den lokale avdelingen av NAF har engasjert seg i veisaken. På nasjonalt plan har de gått til felles sak med Lastebileierforbundet om å få opprettet et veifond på ikke mindre enn 800 milliarder kroner for å sikre veifinansieringen i dette landet.

Også kollektivtilbudet og adkomst i Skotselv var et viktig tema på møtet, der flere ytret ønske om større tilgjengelighet til offentlig kommunikasjon. Dette er et tema som vil bli tatt opp i forbindelse med samarbeidsprosjektet Buskerudbyen.

Store utfordringer
Det er ikke bare Rv. 35 fra Hokksund til Åmot som er en flaskehals og som er ulykkesbelastet. Dagens E 134 gjennom Eiker-bygdene er også sprengt når det gjelder kapasitet. Ordfører Ann Sire Fjerdingstad la ikke skjul på hva hun mente om den veien og sa at de jobbet med å få også en oppgradering av denne på dagsordenen.

Men E 134 er ikke engang nevnt i NTP og vil neppe få den sårt nødvendige utvidelsen på flere tiår. Veien var sprengt kort tid etter at den åpnet, og med en ny hovedforbindelse som skal ta trafikken til Gardermoen, blir situasjonen beskrevet av mange som uholdbar.



Tips en venn om denne nyheten.
Til:    Fra:   

« Tilbake




 MENINGSMÅLING

Hvilke forhåpninger har du for det nye året?
Som i 2020
Bedre enn i 2020
Koronafri
Dårligere nn i 2020
Elendig
Langt bedre
Svar til nå: 252
Bedre enn i 2020: 34.52%
Dårligere nn i 2020: 9.13%
Elendig: 15.48%
Koronafri: 11.51%
Langt bedre: 3.97%
Som i 2020: 25.40%