![]() |
|
|
Trasévalg for ny Rv. 35 ikke på planen Av Roy Hansen, 01.09.10 Rundt 70 grunneiere og andre interesserte møtte opp til informasjonsmøte om ny Rv. 35 mellom Hokksund og Åmot tirsdag kveld. Men dem som trudde det skulle diskuteres trasévalg, ble sørgelig skuffet. Ikke før om tre - fire år er det klart for den diskusjonen. Veien kan tidligst stå ferdig om 10 år. ![]() Ordfører Ann Sire Fjerdingstad følger med fra sidelinjen mens Gun Kjenseth orienterer om planleggingsfasen for de rundt 70 frammøtte på rådhuset tirsdag kveld. Den ulykkesbelastende Rv. 35 mellom Hokksund og Åmot engasjerer folk. Tirsdag kveld var en rekke grunneiere, lag og organisasjoner invitert til et informasjonsmøte i forbindelse med den planlagte veien. Ordfører Ann Sire Fjerdingstad, Morten Lauvbu og Gun Kjenseth fra kommunen stilte opp. Konseptvalgutredning. Det ordet ble hyppig brukt under møtet. Det er nemlig ikke bare å sette noen streker på et kart og starte byggingen. I løpet av høsten og vinteren skal det lages en slik konseptvalgutredning - en utredning som etter en uavhengig kvalitetssikring, skal opp til behandling i regjeringen. Først når den er vedtatt her, kan innbyggerne i Øvre Eiker føle seg rimelig trygge på at det blir bygget en ny vei om en del år. Mye arbeid gjenstår - Jeg har lært en ting som politiker og det er at ingenting er helt sikkert. Det gjenstår mye arbeid før vi kan si med sikkerhet at vi får en ny vei, sa ordfører Ann Sire Fjerdingstad. Hun mente det var viktig med en grundig utredning nå slik at de fikk gehør for konseptet både i Statens Vegvesen og i regjeringen. Det var lite nytt som kom fram på møtet, men en viktig forutsetning var ny, nemlig at det nå ikke bare snakkes om utredning av en vei fra Hokksund til Åmot, men helt til Jevnaker. Mens Øvre Eiker og Modum har sagt et foreløpig ja til bompengefinansiering, er ikke det situasjonen lenger opp i dalen. Det kan i verste fall velte hele prosjektet, da det er en klar forutsetning fra myndighetenes side å finansiere det meste med bompenger. Og nettopp bompenger og muligheten til å ta inn mest mulig, blir trolig også en viktig brikke i valget av selve traseen. Det er nemlig klare føringer fra Statens Vegvesen om at det ikke skal være mulig å «snike» seg unna ved å kjøre på andre veier som går parallelt med den nye veien. Å bruke dagens trasé eller store deler av den synes derfor som det mest opplagte valg sett med vegvesenets øyne. Stor trafikk - og økende Trafikken langs Rv. 35 ligger i dag på mellom 11.000 og 12.000 biler daglig. Trenden er økende trafikk og det tilsier at det må bygges en fire-felts vei i hvert fall på deler av strekningen. Det betyr en bred vei og mange tøffe valg å ta i den kommende planleggingen. - Vi får ikke denne veien uten å måtte fire på noen krav, sa Morten Lauvbu. Det haster med å få på plass denne konseptvalgutredningen. Planen er at den skal være ferdig i februar slik at prosjektet kommer inn i neste rullering av Nasjonal Transport Plan - NTP. Det er nemlig en forutsetning for å skaffe nok penger til den videre planleggingen og til syvende og sist byggingen. Bompenger og trasévalg I salen satt det en rekke grunneiere og andre som blir berørt av veien. De ville vite blant annet om trasévalg og om de ville bli direkte berørt. Men noe svar på dette fikk de ikke under tirsdagens møte. Andre igjen var mer interessert i bompengefinansieringen som er satt som en forutsetning for i det hele tatt å starte planleggingen av den nye veien. Andre igjen sa at vi nå måtte ta lærdom av tabben som ble gjort med E 134 og Fv. 282 ved å legge veien langs elva. Atle Tærum var en av dem som mente at veien måtte vekk fra elva og bruke minst mulig av dyrket mark for å bevare det unike miljøet langs elva. Også den lokale avdelingen av NAF har engasjert seg i veisaken. På nasjonalt plan har de gått til felles sak med Lastebileierforbundet om å få opprettet et veifond på ikke mindre enn 800 milliarder kroner for å sikre veifinansieringen i dette landet. Også kollektivtilbudet og adkomst i Skotselv var et viktig tema på møtet, der flere ytret ønske om større tilgjengelighet til offentlig kommunikasjon. Dette er et tema som vil bli tatt opp i forbindelse med samarbeidsprosjektet Buskerudbyen. Store utfordringer Det er ikke bare Rv. 35 fra Hokksund til Åmot som er en flaskehals og som er ulykkesbelastet. Dagens E 134 gjennom Eiker-bygdene er også sprengt når det gjelder kapasitet. Ordfører Ann Sire Fjerdingstad la ikke skjul på hva hun mente om den veien og sa at de jobbet med å få også en oppgradering av denne på dagsordenen. Men E 134 er ikke engang nevnt i NTP og vil neppe få den sårt nødvendige utvidelsen på flere tiår. Veien var sprengt kort tid etter at den åpnet, og med en ny hovedforbindelse som skal ta trafikken til Gardermoen, blir situasjonen beskrevet av mange som uholdbar. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|