![]() |
|
|
Scootertraseer reduserer ulykker og miljøbelastning Av Redaksjonen, 16.03.09 - Det er en altfor enkel framstilling når If Skadeforsikring i en pressemelding kobler vekst i snøscooterantallet og villmannskjøring med påfølgende høyere forsikringsutbetalinger. Snøscootersikkerhet har først og fremst med mengden merkede løyper å gjøre, sier Arve Lønnum, sekretær i Snøscooterimportørenes forening (SIF). ![]() (Illustrasjon) - Det er fullt mulig å få sikrere snøscootertrafikk i Norge. Antallet scootere er uvesentlig i den sammenheng. Det avgjørende er hvor mange kilometer merkede scooterløyper vi etablerer. Det fremgår av både norsk og svensk statistikk at godt under 10 prosent av uhellene skjer i godkjente scooterleder, selv om de står for 90 prosent av trafikken, opplyser Lønnum. Han mener at staten snarest må tillate kommunene å legge forholdene til rette for sikker kjøring i oppmerkede og miljøvennlige traseer som tar hensyn til øvrig friluftsliv, dyreliv og fauna. Lønnum mener at If har rett i at ulykker utenfor scootertraseer og offentlig vei dominerer i Norge, rett og slett fordi vi mangler et ordnet og merket løypesystem. En fersk rapport fra Vegdirektoratet basert på 62 politirapporterte ulykker viser at kun 4,8 prosent av scooterulykkene i Norge skjedde på merket løype. I Sverige har man analysert alle dødsulykker med snøscooter over en periode på sju år. Tallene derfra viser at kun ni prosent av ulykkene skjedde på merket trasé, mens hele 90 prosent av trafikken gikk der. - Går man nærmer inn på de svenske og norske statistikkene, ser vi at snøcooterkjøring i merket løype mellom kl 07.00 og 20.00 er så godt som risikofritt med tanke på alvorlige ulykker, avslutter Arve Lønnum i Snøscooterimportørenes forening. - Jeg tror at mye av villmannskjøringen og ulykkene i dag skyldes at de som ønsker å kjøre i naturen kjører der hvor de tror de ikke blir tatt, i stedet for å kjøre der hvor det er sikkert og der man skader natur og miljø minst, sier Arve Lønnum. Erfaringer fra Sverige viser at mangel på lovlige traseer for snøscooterkjøring fører til flere ulykker på grunn av manglende oppmerking, farevarsling og skilting. - Derfor er det altfor mange scootere i Norge som kjører utfor stup, inn i trær og steiner og ned i bekkefar og lignende, sier Lønnum. Forsøksordninger i Norge viser at oppmerkede scooterløyper fører trafikken utenfor sårbare områder. - Dette er godt dokumentert av Norsk institutt for Naturforskning, men Direktoratet for Naturforvaltning underslår disse konklusjonene i all sin informasjon om scooterkjøring, sier Arve Lønnum. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|