![]() |
|
|
Vil ha fotoboks i Knivedalen Av Roy Hansen, 15.04.10 I fjor bygde Statens Vegvesen om krysset til Knivedalen på Rv. 35. I den forbindelse fjernet de fotgjengerfeltet til sterke protester fra beboerne i området. Redusert hastighet fra 60 km/t til 50 km/t har ikke gjort noe med den faktiske hastighet på stedet. Nå vil beboerne ha en fotoboks for å få redusert hastigheten.
Rv. 35 er et av distriktenes mest belastede veier når det gjelder ulykker. Likevel fjernet altså Statens Vegvesen fotgjengerfeltet i krysset ned til Knivedalen da de bygde om krysset i fjor. Det var den gang stipulert en trafikkmengde på hele 10.800 biler i døgnet, men nye tall viser at det nå er hele 12.500 biler som passerer stedet i døgnet. Det er et snitt på 8,6 biler i minuttet. Ikke lett å komme seg over riksveien med en slik trafikk.
Når så trafikkmålingene viser at vi i gjennomsnitt kjører i 62 km/t selv etter at veien fikk 50 km/t, sier det seg selv at det å krysse Rv. 35 for å komme seg til nordgående buss eller gangveien, er en risikosport av de sjeldne. Det var Elisabeth Uggen (FrP) som reiste spørsmålet på vegne av beboerne i området. Hun driver selv næringsvirksomhet - praktisk talt midt i krysset - og ser problemene hver dag. Verken rådmann eller ordfører kunne gi noe fullgodt svar på spørsmålet om fotoboks. Saken er imidlertid sendt til Statens Vegvesen for videre behandling. Når svar foreligger vil rådmannen komme tilbake til saken. Når det kan skje, vites ikke. Statens Vegvesen har fått oversendt alle trafikkdata fra tellinger og hastighetsmålinger på stedet, og vet utmerket godt hvor mange biler som kjørerpå veien daglig og hvor høy hastigheten er. I kommunestyret onsdag uttrykte Elisabeth Uggen sin og oppsitternes frustrasjon over at fotgjengerfeltet var fjernet og at de nå var utålmodige for å få redusert hastigheten ved hjelp av en fotoboks - den eneste løsningen de så med dagens kryss. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|