|
|
Ingen partier er sykkel-partier Av Roy Hansen, 02.09.11 Norske partier mangler stort sett en forståelse for at sykkel er en del av løsningen innen samferdelssektoren. Det viser en gjennomgang av partienes programmer før valget utført for Syklistenes Landsforening.
Fylkeskommunene sitter ifølge foreningen med nøkkelen til å få gode og sammenhengende sykkelveier, slik at folk skal velge å bruke sykkel.
- De politiske programmene viser – med få unntak - at ingen har skjønt at de har ansvaret for om vi skal få bedre sykkelveier i Norge, sier generalsekretær i Syklistenes Landsforening, Rune Gjøs. Best og dårligst Ifølge undersøkelsen er det ingen partier som kan utpekes som det beste sykkelpartiet generelt. Til det er forskjellen for stor mellom fylkene. Det er få fylkesprogram som har en skikkelig omtale av sykkel som transportmiddel. Det er en gjennomgående mangel på forståelse og kunnskap om sykkelens rolle i våre daglige reiser, og det potensial som ligger i å få flere til å sykle. De fleste programmene omtaler sykkel generelt og konkretiserer i liten grad ambisjoner, mål og tiltak for sykkelpolitikken. - Gjennomgangen viser at Syklistenes Landsforeningen har et stort ansvar for å gi fylkestingene nødvendig sykkelfaglig kunnskap, sier Rune Gjøs. Høyre er det eneste partiet som får toppkarakteren 6 (Rogaland), og Venstre får karakteren 5 i to fylker (Akershus og Nordland), mens begge partier får karakteren 1 i Hedmark. SV oppnår også karakteren 5 i ett fylke (Hordaland). I Buskerud er rangeringen mellom partiene slik: Fremskrittspartiet og Høyre har ingen omtale i det hele tatt i sine partiprogrammer og får dårligste karakter 1 i vurderingen. Kristelig Folkeparti ønsker bygging av flere sykkelveier og et sammenhengende nett, men det står ikke spesielt mye sykkel i programmet deres. Likevel nok til karakteren 3. Venstre ønsker å oppgradere og bygge ut sykkelveinettet, men heller her står det ikke spesielt mye om sykkel. Likevel blir det karakteren 3. Senterpartiet vil bygge sykkelveien på utsatte strekninger, men noe særlig mer om sykkel står det ikke i dette programmet heller. Karakter 2 på det partiet. Arbeiderpartiet ønsker å bidra til systematisk utbygging og satse på sykkelbyprosjektene i Hønefoss og Kongsberg, samt sentrale deler av Buskerudbyen. Det som står om sykkel er bra og det trekker opp at partiet vil satse på sykkelbyprosjektene i fylket. Karakteren blir 4. Sosialistisk Venstreparti ønsker en tredobling av investeringer til sykkelveier. De har som mål at skolebarn skal ha en sykkelvei de siste fire kilometerne fram til skolen. Syklistenes Landsforening sier at SV viser ambisjoner med en tredobling. Karakter 4. Stort ansvar – liten kunnskap Fylkene har fått ansvaret for 20.000 kilometer vei i løpet av siste valgperiode. Det betyr at de fire neste årene blir vesentlige for om syklistene i Norge skal få bedre forhold. Etter forvaltningsreformen som ga fylkene mer ansvar, veltet også staten et investeringsbehov for nye sykkelveier på om lag 20 milliarder kroner over på fylkene. - Nasjonale mål er vedtatt – men skal de nås må det følges opp både av fylkene og kommunene. De politiske programmene fra fylkespartiene viser stort sett en mangel på forståelse. Og uten politikere som vil prioritere sykkel, så ser det mørkt ut for å nå nasjonale mål, sier Gjøs. « Tilbake |
|
MENINGSMÅLING
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|