![]() |
|
|
Diskuterer fremtidens transport i Drammen Av Redaksjonen, 31.01.15 Forskningsrådet jobber nå for å bevilge nærmere en halv milliard kroner til prosjekter som skal bidra til et bedre transportsystem, og mandag samles en rekke eksperter i Drammen for å diskutere fremtidens løsninger.
– Vi trenger forskning og innovasjon for å møte fremtidens transportbehov, sier administrerende direktør i Norges forskningsråd, Arvid Hallén som er en av ekspertene som kommer til Union Scene og konferansen «På vei mot Transport 2.0».
Også tidligere byplansjef i Drammen, Arthur Wøhni, skal delta. Wøhni er nå styreleder i Smart City Bærum. Målet med konferansen er å stimulere til konkrete pilotprosjekter blant deltakerne og i regionens næringsliv. Arrangørene ønsker å engasjere norske bedrifter og offentlige etater til å bruke sin kompetanse og bidra i et krafttak for bedre og smartere transportløsninger. Trenger ny kunnskap Det er ikke tilfeldig at konferansen er lagt til Drammen, som er et av landets viktigste kommunikasjonsknutepunkt, samtidig som byen har en lang historikk med trafikk- og transportutfordringer. Administrerende direktør i Norges forskningsråd, Arvid Hallén, peker på behovet for nye løsninger og ny kunnskap for å møte fremtidens behov. – Hvis vi fortsetter å modernisere norsk vei og jernbane, luft- og sjøtransport ved hjelp av gammel kunnskap, kan det bli svært kostbart fordi vi risikerer å ikke treffe fremtidens behov, sier Hallén. – Vi risikerer at infrastrukturen blir fortere avleggs og at vi låser oss til gamle løsninger. Det blir som å styre etter kjølvannet, sier han. Han etterlyser en helhetstenkning i transportsystemet og å se forskning og innovasjon i sammenheng med utbyggingsprosjekter. Tre prosent av investeringsbudsjettene burde settes av til forskning og innovasjon. – Det er ikke alltid at ny infrastruktur er svaret. Svaret kan også ligge i bedre informasjon, bruk av informasjonsteknologi, ny viten om køer, kjøremønstre og flyt og om incentiver, holdninger og adferd. Her trengs det mer kunnskap, sier Hallén. Buskerudbysamarbeidet er et samarbeid mellom fem kommuner, fylkeskommunen og fire statsetater i Norges 5. største byregion som strekker seg fra Lier til Kongsberg. For å møte den kommende befolknings- og trafikkveksten og unngå kø og kaos er samarbeid om et helhetlig transportsystem nødvendig. Et av tiltakene det samarbeides om er ReisSmart, som har fokus på effektive og miljøvennlige reiser til/fra jobb og i private virksomheter. ![]() Mandag møtes eksperter fra privat og offentlig virksomhet fra hele regionen for å diskutere fremtidens transportløsninger. Målet er konkrete prosjekter som gjør det bedre for deg og meg å reise fra A til B. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|