Eikernytt logo - Til hovedsiden
  Din lokalavis på nettet  fredag 22. januar 2021
Send oss dine tips!
 

  FØRSTESIDEN

   NYTT


Generelle nyheter
Gratulasjoner
Lokale nyheter
Kultur
Næringsliv
Politikk
Kommunevalg 2007
Fylkestingsvalg 2007
Valg 2009
Valg 2011
Valg 2013
Valg 2015
Valg 2017
Valg 2019
Valg 2021
Minneord
Personalia
Sport
Kronikker
Politiske leserinnlegg
Leserinnlegg
Nye lokale bøker
Aktiviteter
Tapt og funnet
Fylkesnyheter
Foreninger
Sponsede artikler
Musikknyheter
Filmanmeldelser
Lesernes bidrag

   AKTUELT
Kongsberg og Eiker Tingrett
Det skjer i Eiker
Nye Eiker-borgere
Politidøgnet
Smånytt fra tidligere Nedre Eiker
Smånytt fra Viken
Smånytt fra Øvre Eiker
Smånytt om sport
Anmeldte dødsfall i Nedre Eiker
Anmeldte dødsfall i Øvre Eiker
Dikt og andre ting
Fakta om Nedre Eiker
Fakta om Øvre Eiker
Fiskum Grendeutvalg
Hokksund Byutvalg
Ormåsen Grendeutvalg
Røren Grendeutvalg
Skotselv Grendeutvalg
Vestfossen Grendeutvalg
Været i Eiker-bygdene
Fotogallerier
Lesernes egne bilder
 
Bestill bilde
Søk i databasen:

Arkiv
   MARKEDSPLASSEN
Arbeidsmarkedet
Bekjentgjørelser
Bekjentgjørelser NE
Bekjentgjørelser ØE
Boligmarkedet
Firmaguiden
Helse- og velværeguide
Håndverksguiden
Torget
Send inn annonse

  EIKERNYTT.NO

Annonser
Gaver til Eikernytt.no
Kontakt oss
Om oss
Videoarkivet
   

   ANNET
Lenker
Tips oss
Roy's Pressetjeneste
 
Utviklet av InBusiness AS


PFU vil ikke behandle
klager ettersom
Eikernytt.no
ikke er medlem


Skjema for
personalia


Autodeler.co.no




TopBilDeler.co.no

www.autodoc.co.no

Eiendomsmegler
i Drammen

Casinopiloten.com

Nettcasino


www.Rexbo.no


Norske Casinoer

Norsk casino på nett


Bygg


Samferdsel


Norges Casino

Nettcasino





VIDEOINNSLAG


300 på paintball
turnering i Hokksund


Dramatisk berging
av stor mobilkran


Taket på Fiskum
kirke faller ned i biter


Torgkvartalet i
Mjøndalen åpnet


Store problemer med
vann på Ormåsen skole


Dramatisk husbrann
i Vestfossen


Miljøkveld for
Bolivia i Hokksund


Advarer mot stor
omsetning av hasj


Fair Play på
Ormåsen skole


Sliter med
sykkeltyverier


Ordfører Ann Sire
Fjerdingstad om
bussaken i Vestfossen


Laksesesongen 2013
startet fredag 25.05


Kåret til Årets
Herman 2013


Jens Stoltenberg
besøkte Nedre Eiker


Evakuerer på
Hokksund Camping


Årets russetog 2013


17. mai feiring
i Mjøndalen


17. mai feiring
i Hokksund


Hellefoss reddet
Oppstart etter pinse


14 år og satser
på bilcross


Trond Giske på
Loe Betongelementer


Gla-Dag 2013
i Skotselv


Markering av
8. mai i Hokksund


Sesongåpning på
Vestfossen Kunstlab.


Sesongåpning på
Nøstetangen Museum


1. mai markering
i Vestfossen 2013


Kvinne drept av
samboer i Krokstadelva


Bølgen & Moi vartet
opp under Damenes Aften


Moteshow for MIF
i Mjøndalen


Klubber fikk hjerte-
starter i gave


Allmøte for ansatte
ved Hellefoss og Vafoss


Steinberg ILs klubbhus
totalskadet i brann


Eiker Aktivitetssenter
på Hoensvannshotellet


Jubileumsforestillingen
Skjer'a? Fiskum Barne-
og Ungdomsteater


Stor brannøvelse
da låve ble antent


Kulturpanorama i
Hokksunds storstue


Trafikkulykke på
Horgen i Nedre Eiker


Nedre Eiker Barne- og
ungdomsteater - Peter Pan


Rein Alexander i
Vestfossen kirke


Kraftig front mot front
på E 134 i Mjøndalen


Grendemøte om
Hoensmarkas fremtid


Skidag i regi av HIL
på Hobbelstad


Gangvei skaper
strid på Røren


UKM i Øvre Eiker


MGP Jr. på
Røren skole


Lærere på kurs for
å lage økologisk mat


Kvinne påkjørt
av lastebil i Mjøndalen


UKM i Nedre Eiker


Bredtransport fra
Skotselv til Drammen


Aktiv åpning av
Aktiv Eikers kontorer


Russen stiller opp
for Kreftforeningen


Frida ødela et
normalt politiår i Eiker



Enorme investeringer for å nå kollektivmål

Av Roy Hansen
,  13.10.11


Det må til en storsatsing på kollektivtrafikk for å nå målene i Buskerudbyen. Tilskuddet Buskerud Kollektivtrafikk AS vil få de neste tre årene vil ikke være tilstrekkelig for å nå de mål som er definert. Her snakkes det om store penger.



Kollektivtrafikken vil trenge enormt mye mer penger de kommende årene dersom myndighetenes mål om å redusere biltrafikken og få flere til å kjøre buss og tog skal innfris. (Illustrasjon)



Beregninger Buskerud Kollektivtrafikk AS har gjort viser at det må store beløp til både drift og investering i kollektivtrafikken dersom de skal nå målene i Buskerudbyen om fem prosents reduksjon i biltrafikken i rushtiden, og at økning i antall motoriserte reiser skal skje med tog og buss, ikke bil.

Fem millioner flere reiser i 2014
I 2010 ble det foretatt ca. 11 millioner reiser med buss og tog i buskerudbyområdet. Dersom alle nye motoriserte reiser, skal foregå med buss og tog, betyr det at vi vil få fem millioner flere reiser i 2014 enn i 2010. Ser vi enda lenger inn i fremtiden vil det kreve et kollektivsystem på linje med det Oslo og Akershus i løpet av de neste 50 årene. Der ligger kollektivandelen i dag på noe over 30 prosent.

I 2010 var det 11 millioner reiser, noe som tilsvarer 8,1 prosent kollektivandel. I 2014 er det beregnet en økning til 16 mill. reiser og en kollektivandel på 11 prosent. I 2030 er antallet reiser økt til 35 mill. og en andel på 20 prosent, Ser vi helt fram til 2060 er antallet reiser økt til 74 mill. med en kollektivandel på 33 prosent.

90 millioner i økt tilskudd i 2014
- Dersom Buskerud Kollektivtrafikk AS skal frakte fem millioner flere mennesker i 2014 må vi ha flere busser. Vi vil trenge 43 nye busser i trafikk i Drammen, Lier, Kongsberg, Nedre og Øvre Eiker for å klare dette. I dag har vi rundt 140 busser i trafikk. Sammen med andre driftsbehov, som for eksempel bedre informasjons- og driftssystemer, bedret salgsapparat og økt kvalitet på bussene vil dette utgjøre et behov for årlig økte tilskudd på rundt 90 millioner kroner til drift av kollektivtilbudet fra og med 2014, sier Henry Gaarde, adm. direktør i Buskerud Kollektivtrafikk AS.

Økt behov til drift neste 50 årene
De kommende årene vil behovet for økte tilskudd skyte i været om myndighetenes målsetting om økt kollektivtrafikk skal nås.

I 2010 var tilskuddet på 160 mill. kroner. I 2014 må dette altså økes med 90 mill. kroner. Beregninger viser at det i 2030 må økes til 395 mill. kroner og i 2060 til 720 mill. kroner. Det tilsvarer en økning fra i dag på hele 450 prosent. Dette er tilskudd pr år dersom alle nye motoriserte reiser skal foregå med buss og tog i stedet for bil. At det kommer til å skje er lite sannsynlig, men gir et godt bilde av hvilke utfordringer kollektivtrafikken står overfor.

350 millioner pr år i investering
Buskerud kollektivtrafikk AS har også sett på behovet for investering i kollektivtrafikken. Dette inkluderer for eksempel egne busstraseer, dobbeltspor Drammen – Kongsberg, nye bussanlegg, utvidelse og forbedring av holdeplasser, stasjoner, behov for innfartsparkering osv. Her vil det være behov for rundt 17 milliarder kroner i investering mot 2060. Dette utgjør omtrent 350 millioner kroner hvert år fra 2014.

Tilskuddet Buskerud Kollektivtrafikk AS vil få de neste tre årene vil ikke være tilstrekkelig for å nå de mål som er definert i Buskerudbyen. Finansiering av økte driftsutgifter og økt investeringsbehov må enten finansieres via økte tilskudd fra fylkeskommunen og eller annen finansiering som for eksempel trafikantbetaling.



Tips en venn om denne nyheten.
Til:    Fra:   

« Tilbake




 MENINGSMÅLING

Hvilke forhåpninger har du for det nye året?
Som i 2020
Bedre enn i 2020
Koronafri
Dårligere nn i 2020
Elendig
Langt bedre
Svar til nå: 252
Bedre enn i 2020: 34.52%
Dårligere nn i 2020: 9.13%
Elendig: 15.48%
Koronafri: 11.51%
Langt bedre: 3.97%
Som i 2020: 25.40%