![]() |
|
|
Enorme investeringer for å nå kollektivmål Av Roy Hansen, 13.10.11 Det må til en storsatsing på kollektivtrafikk for å nå målene i Buskerudbyen. Tilskuddet Buskerud Kollektivtrafikk AS vil få de neste tre årene vil ikke være tilstrekkelig for å nå de mål som er definert. Her snakkes det om store penger. ![]() Kollektivtrafikken vil trenge enormt mye mer penger de kommende årene dersom myndighetenes mål om å redusere biltrafikken og få flere til å kjøre buss og tog skal innfris. (Illustrasjon) Beregninger Buskerud Kollektivtrafikk AS har gjort viser at det må store beløp til både drift og investering i kollektivtrafikken dersom de skal nå målene i Buskerudbyen om fem prosents reduksjon i biltrafikken i rushtiden, og at økning i antall motoriserte reiser skal skje med tog og buss, ikke bil. Fem millioner flere reiser i 2014 I 2010 ble det foretatt ca. 11 millioner reiser med buss og tog i buskerudbyområdet. Dersom alle nye motoriserte reiser, skal foregå med buss og tog, betyr det at vi vil få fem millioner flere reiser i 2014 enn i 2010. Ser vi enda lenger inn i fremtiden vil det kreve et kollektivsystem på linje med det Oslo og Akershus i løpet av de neste 50 årene. Der ligger kollektivandelen i dag på noe over 30 prosent. I 2010 var det 11 millioner reiser, noe som tilsvarer 8,1 prosent kollektivandel. I 2014 er det beregnet en økning til 16 mill. reiser og en kollektivandel på 11 prosent. I 2030 er antallet reiser økt til 35 mill. og en andel på 20 prosent, Ser vi helt fram til 2060 er antallet reiser økt til 74 mill. med en kollektivandel på 33 prosent. 90 millioner i økt tilskudd i 2014 - Dersom Buskerud Kollektivtrafikk AS skal frakte fem millioner flere mennesker i 2014 må vi ha flere busser. Vi vil trenge 43 nye busser i trafikk i Drammen, Lier, Kongsberg, Nedre og Øvre Eiker for å klare dette. I dag har vi rundt 140 busser i trafikk. Sammen med andre driftsbehov, som for eksempel bedre informasjons- og driftssystemer, bedret salgsapparat og økt kvalitet på bussene vil dette utgjøre et behov for årlig økte tilskudd på rundt 90 millioner kroner til drift av kollektivtilbudet fra og med 2014, sier Henry Gaarde, adm. direktør i Buskerud Kollektivtrafikk AS. Økt behov til drift neste 50 årene De kommende årene vil behovet for økte tilskudd skyte i været om myndighetenes målsetting om økt kollektivtrafikk skal nås. I 2010 var tilskuddet på 160 mill. kroner. I 2014 må dette altså økes med 90 mill. kroner. Beregninger viser at det i 2030 må økes til 395 mill. kroner og i 2060 til 720 mill. kroner. Det tilsvarer en økning fra i dag på hele 450 prosent. Dette er tilskudd pr år dersom alle nye motoriserte reiser skal foregå med buss og tog i stedet for bil. At det kommer til å skje er lite sannsynlig, men gir et godt bilde av hvilke utfordringer kollektivtrafikken står overfor. 350 millioner pr år i investering Buskerud kollektivtrafikk AS har også sett på behovet for investering i kollektivtrafikken. Dette inkluderer for eksempel egne busstraseer, dobbeltspor Drammen – Kongsberg, nye bussanlegg, utvidelse og forbedring av holdeplasser, stasjoner, behov for innfartsparkering osv. Her vil det være behov for rundt 17 milliarder kroner i investering mot 2060. Dette utgjør omtrent 350 millioner kroner hvert år fra 2014. Tilskuddet Buskerud Kollektivtrafikk AS vil få de neste tre årene vil ikke være tilstrekkelig for å nå de mål som er definert i Buskerudbyen. Finansiering av økte driftsutgifter og økt investeringsbehov må enten finansieres via økte tilskudd fra fylkeskommunen og eller annen finansiering som for eksempel trafikantbetaling. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|