Eikernytt logo - Til hovedsiden
  Din lokalavis på nettet  fredag 22. januar 2021
Send oss dine tips!
 

  FØRSTESIDEN

   NYTT


Generelle nyheter
Gratulasjoner
Lokale nyheter
Kultur
Næringsliv
Politikk
Kommunevalg 2007
Fylkestingsvalg 2007
Valg 2009
Valg 2011
Valg 2013
Valg 2015
Valg 2017
Valg 2019
Valg 2021
Minneord
Personalia
Sport
Kronikker
Politiske leserinnlegg
Leserinnlegg
Nye lokale bøker
Aktiviteter
Tapt og funnet
Fylkesnyheter
Foreninger
Sponsede artikler
Musikknyheter
Filmanmeldelser
Lesernes bidrag

   AKTUELT
Kongsberg og Eiker Tingrett
Det skjer i Eiker
Nye Eiker-borgere
Politidøgnet
Smånytt fra tidligere Nedre Eiker
Smånytt fra Viken
Smånytt fra Øvre Eiker
Smånytt om sport
Anmeldte dødsfall i Nedre Eiker
Anmeldte dødsfall i Øvre Eiker
Dikt og andre ting
Fakta om Nedre Eiker
Fakta om Øvre Eiker
Fiskum Grendeutvalg
Hokksund Byutvalg
Ormåsen Grendeutvalg
Røren Grendeutvalg
Skotselv Grendeutvalg
Vestfossen Grendeutvalg
Været i Eiker-bygdene
Fotogallerier
Lesernes egne bilder
 
Bestill bilde
Søk i databasen:

Arkiv
   MARKEDSPLASSEN
Arbeidsmarkedet
Bekjentgjørelser
Bekjentgjørelser NE
Bekjentgjørelser ØE
Boligmarkedet
Firmaguiden
Helse- og velværeguide
Håndverksguiden
Torget
Send inn annonse

  EIKERNYTT.NO

Annonser
Gaver til Eikernytt.no
Kontakt oss
Om oss
Videoarkivet
   

   ANNET
Lenker
Tips oss
Roy's Pressetjeneste
 
Utviklet av InBusiness AS


PFU vil ikke behandle
klager ettersom
Eikernytt.no
ikke er medlem


Skjema for
personalia


Autodeler.co.no




TopBilDeler.co.no

www.autodoc.co.no

Eiendomsmegler
i Drammen

Casinopiloten.com

Nettcasino


www.Rexbo.no


Norske Casinoer

Norsk casino på nett


Bygg


Samferdsel


Norges Casino

Nettcasino





VIDEOINNSLAG


300 på paintball
turnering i Hokksund


Dramatisk berging
av stor mobilkran


Taket på Fiskum
kirke faller ned i biter


Torgkvartalet i
Mjøndalen åpnet


Store problemer med
vann på Ormåsen skole


Dramatisk husbrann
i Vestfossen


Miljøkveld for
Bolivia i Hokksund


Advarer mot stor
omsetning av hasj


Fair Play på
Ormåsen skole


Sliter med
sykkeltyverier


Ordfører Ann Sire
Fjerdingstad om
bussaken i Vestfossen


Laksesesongen 2013
startet fredag 25.05


Kåret til Årets
Herman 2013


Jens Stoltenberg
besøkte Nedre Eiker


Evakuerer på
Hokksund Camping


Årets russetog 2013


17. mai feiring
i Mjøndalen


17. mai feiring
i Hokksund


Hellefoss reddet
Oppstart etter pinse


14 år og satser
på bilcross


Trond Giske på
Loe Betongelementer


Gla-Dag 2013
i Skotselv


Markering av
8. mai i Hokksund


Sesongåpning på
Vestfossen Kunstlab.


Sesongåpning på
Nøstetangen Museum


1. mai markering
i Vestfossen 2013


Kvinne drept av
samboer i Krokstadelva


Bølgen & Moi vartet
opp under Damenes Aften


Moteshow for MIF
i Mjøndalen


Klubber fikk hjerte-
starter i gave


Allmøte for ansatte
ved Hellefoss og Vafoss


Steinberg ILs klubbhus
totalskadet i brann


Eiker Aktivitetssenter
på Hoensvannshotellet


Jubileumsforestillingen
Skjer'a? Fiskum Barne-
og Ungdomsteater


Stor brannøvelse
da låve ble antent


Kulturpanorama i
Hokksunds storstue


Trafikkulykke på
Horgen i Nedre Eiker


Nedre Eiker Barne- og
ungdomsteater - Peter Pan


Rein Alexander i
Vestfossen kirke


Kraftig front mot front
på E 134 i Mjøndalen


Grendemøte om
Hoensmarkas fremtid


Skidag i regi av HIL
på Hobbelstad


Gangvei skaper
strid på Røren


UKM i Øvre Eiker


MGP Jr. på
Røren skole


Lærere på kurs for
å lage økologisk mat


Kvinne påkjørt
av lastebil i Mjøndalen


UKM i Nedre Eiker


Bredtransport fra
Skotselv til Drammen


Aktiv åpning av
Aktiv Eikers kontorer


Russen stiller opp
for Kreftforeningen


Frida ødela et
normalt politiår i Eiker



Lav tilfredshet med det offentlige

Av Redaksjonen
,  19.11.10


En ny innbyggerundersøkelse viser at det offentlige har store utfordringer med hensyn til saksbehandlingstid og tilgjengelighet. Innbyggerundersøkelsen viser nemlig at tilfredsheten med ventetid og saksbehandlingstid gjennomgående er lav blant dem som har brukt forskjellige offentlige tjenester.



- Når tre av ti brukere sier at de er misfornøyd med saksbehandlings- og ventetiden på viktige tjenester som Nav, plan- og bygningskontor, sykehjem og omsorgsbolig, må vi ta det på alvor. Svarene kommer fra mennesker som selv har kjent dette på kroppen, sier Hans Christian Holte, direktør i Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi).

Innbyggerundersøkelsen viser at de 23 store, offentlige tjenestene Difi har undersøkt, har jevnt over fornøyde brukere. Det er likevel til dels store variasjoner i tilfredsheten mellom lignende typer tjenester og mellom ulike sider av den samme tjenesten. Alle de offentlige tjenestene Difi har undersøkt, har et stort forbedringspotensial.

Både lang ventetid og lang saksbehandlingstid kan skyldes mangel på ressurser, men det kan også skyldes strukturer og arbeidsprosesser i virksomhetene.

Tilgjengelighet
Brukerne er gjennomgående ikke veldig fornøyde med nettsidene til de offentlige virksomhetene, og med muligheten for selv å løse oppgaver over internett. Her er det likevel store variasjoner. For eksempel Skatteetaten og Lånekassen kommer godt ut, mens særlig virksomheter innen helse og omsorg kommer dårligere ut.

- Når såpass mange ikke er fornøyde med nettilbudet, er det store muligheter for effektivisering og bedre brukertilpasning ved å ta i bruk internett og selvbetjeningsløsninger i større grad, sier Hans Christian Holte.

– Samtidig må vi ikke gå i den fellen å tro at alt kan løses på nett, noen ganger trenger man å snakke med et menneske også, fortsetter han.

Når det gjelder tilgjengelighet på telefon, er det også store ulikheter. Brukerne er fornøyde med legevakt, hjemmesykepleie og sykehus, men de er direkte misfornøyde med Lånekassen, Skatteetaten og Nav.

I noen virksomheter som satser stort på selvbetjeningsløsninger, kan publikumskontakten via telefon bevisst være nedprioritert. For dem blir det viktig å se på organiseringen av alle publikumskanaler under ett, slik at utbyttet blir best mulig både for både brukerne og virksomheten.

Åpningstider
Brukerne er bare delvis fornøyd med åpningstidene, men det er store variasjoner i hvor godt virksomhetene kommer ut av det. Særlig de som har erfaring med myndighetsorganene (plan- og bygningskontor, Nav, politiet, skatteetaten, tolletaten og vegvesenet), er mindre tilfreds enn gjennomsnittet.

Det tilsier at brukerne ønsker seg utvidede åpningstider. Om virksomhetene bør etterkomme ønsket, er avhengig av for eksempel kostnader og strategier om å prioritere andre publikumskanaler. De bør likevel vurdere om innføring av mer publikumsvennlige tider kan og bør la seg gjennomføre.

Fakta om Innbyggerundersøkelsen
• Innbyggerundersøkelsen er en av de største utvalgsundersøkelsene om norsk offentlig forvaltning.

• Del 1 ble lagt frem i januar, og hadde svar fra over 12.500 innbyggere om deres syn på offentlige tjenester.

• Nå foreligger resultatene fra del 2, som er en brukerundersøkelse om 23 store, offentlige tjenester. 6.646 innbyggere har svart på til sammen 22.960 spørreskjemaer om tjenester de selv har erfaring med.

• Absolutt alle tall og data er tilgjengelige for fri bruk på www.difi.no.




Tips en venn om denne nyheten.
Til:    Fra:   

« Tilbake




 MENINGSMÅLING

Hvilke forhåpninger har du for det nye året?
Som i 2020
Bedre enn i 2020
Koronafri
Dårligere nn i 2020
Elendig
Langt bedre
Svar til nå: 252
Bedre enn i 2020: 34.52%
Dårligere nn i 2020: 9.13%
Elendig: 15.48%
Koronafri: 11.51%
Langt bedre: 3.97%
Som i 2020: 25.40%